Zdeněk A. Eminger: Když pestrost vytváří skutečnou jednotu
Pokud sledujete a čtete zahraniční literaturu a pokud vás navíc
zajímá moderní židovský pohled na současný svět, nebude vám jméno
britského filosofa, teologa a rabína Jonathana Sackse neznámé. Už jeho
první u nás vydaná kniha O svobodě a náboženství, třicet šest
vybraných zamyšlení nad biblickými příběhy, byla v záplavě domácí
i světové nábožensky orientované esejistiky výjimečná. Laureát
Templetenovy ceny z roku 2016, pedagog, držitel mnoha ocenění a čestných
doktorátů, bývalý vrchní rabín Spojené hebrejské kongregace
Commonwealthu a rytíř Jejího Veličenstva patří k nejčtenějším a zároveň
nejcitovanějších teologickým autorům přelomu století.
Český překlad titulu Důstojnost v rozdílnosti. Jak se vyhnout střetu civilizací
je mistrnou sondou do teologického a zvláště židovského chápání
společenských, ekonomických a sociálních vztahů nynější globální
společnosti. Domnívám se, že na podobnou míru kvality a hloubky tázání
nejsme v českém církevním ani profánním prostředí obecně zvyklí, třebaže
knih na podobné téma tu za posledních pár desítek let několik najdeme.
U Václava Havla, Jakuba S. Trojana, Erazima Koháka, Milana Balabána,
Jana Sokola, Karla Vrány, Václava Bělohradského, Anny Hogenové či Hany
Librové. Sacks je skvělým příkladem toho, jak může člověk živé
náboženské zkušenosti a praxe vstupovat ve svobodné společnosti do
prostoru, v němž se potkává a zároveň střetává mnoho religiózních
i mimonáboženských myšlenek a vizí. Čtenáři a posluchači nejen
z anglofonních zemí Sacksovi naslouchají, ačkoliv nenabízí laciná
a přímočará řešení a nekonejší nadějí na budoucnost bez problémů, život
bez vážných nárazů a složitých mravních rozhodnutí.
Je si vědom, z hlediska teologického, antropologického
a psychologického, spletitosti lidských vazeb a často naprosto odlišných
představ o tom, co pro jednotlivého člověka znamená vydařený život,
víra, úspěch, bohatství, rodina, sociální spravedlnost, svoboda,
politika, pomoc, vzdělání, solidarita a odpovědnost. Nad fenomén volného
trhu v tisíci podobách lokálního i globálního kapitalismu, který
sleduje maximalizaci zisku úzké skupiny vyvolených, klade etické motivy
a maximy židovského náboženství, jež mají v některých bodech svůj
nezpochybnitelný univerzální charakter. Jeho reflexe židovského chápání
lidských vztahů, od těch intimních až po společenské, jsou podle mého
mínění přesvědčivé a atraktivní. Zdá se mi, že odmítnout je může snad
jen ten, kdo se v přísné antropocentrické linii chápe jako středobod
světa, anebo ten, koho ostatní prostě nezajímají. Sacks cílí na všechny
vysoké představitele: politiky, náboženské vůdce, byznysmeny i na lidi
bezejmenné. Tam kde se druhý, bližní nebo cizinec, chápe jen jako
nástroj uspokojení a zisku, není myslitelné mluvit, jak se to občas
děje, jedněmi a týmiž ústy o lásce, spravedlnosti, míru, duchovní
harmonii a hlavně – o Bohu. Náboženství a jeho instituce už nesmějí
přikrývat hanebné, nemravné jednání, nebo k němu dokonce vyzývat.
Sacks rozdělil svoji knihu do jedenácti kapitol. Stěžejním bodem celé jeho práce je myšlenka demokratické a eticky promyšlené sociální spravedlnosti
na místní i celosvětové úrovni. Autor si bere ponaučení ze zoufale
neúspěšných socialistických experimentů a komunistických režimů, které
nepřinesly nic jiného než bídu a zaostalost, navíc vykoupené nesvobodou
a zločinností v samých jejich základech. Za ideální formu společenského
soužití nepovažuje kosmopolita Sacks ani nadnárodní kapitalismus, jehož
vedle uspokojování drobné hrstky akcionářů etický rozměr obchodu
a vztahu člověka k člověku a životnímu prostředí nezajímá víc, než je
nutné v mezích často velice „velkorysých“ a ohebných zákonů. Nebojí se
jeho kritiky, a to zvláště tam, kde bývá bez rozlišování ztotožňován se
samotnou svobodou, anebo tam, kde v podstatě nahrazuje náboženství.
První požadavek, který se týká jednotlivců, malých společenství, velkých
firem a konec konců i států, stojí podle něj na uskutečňování tzv.
šesti mravních zásad: správy, spoluúčasti, soucitu, tvořivosti,
spolupráce a ochrany přírody. Učinit z těchto směrovek téma
mezinárodních jednání, která by přinesla alespoň nějakou naději na
změnu, mohou podle autora dva typu
rozhovorů.
Jedním je dialog „mezi vůdčími náboženskými osobnostmi na straně
jedné a politiky a obchodními lídry na straně druhé“. Druhý je snad
ještě důležitější: mezi samotnými náboženstvími o tom, zda „dokážeme
spolu žít pohromadě“, „poskytnout druhému prostor“ a „překonat dlouhou
minulost odcizení a vzájemné hořkosti“. Na úrovni mezináboženského
dialogu, vyrovnání a skrze vlastní spirituální prozření a dospělost lze
rozvíjet spravedlivé ekonomické vazby v rámci malých komunit i na
celoplanetární bázi. Sacksův model je odlišný: potlačování různosti je
„ochuzením bohaté struktury našich sdílených životů“. Náš úkol není
spasit svět, nýbrž dnes a denně pracovat na tom, aby „byl zmnožen
přítomností druhých, kteří smýšlejí, konají a interpretují realitu
způsoby radikálně odlišnými od našich“. Existuje jen jeden svět a ten je
i díky moderním technologiím „stále menší“.
Rabbi Sacks pokládá čtenáři nelehké a rozechvívající otázky, které
nelze minout, ať už člověk dělá v životě cokoli. Je tzv. volný trh
skutečnou zárukou svobodné společnosti? Jaká je role mé víry
a institucionálního náboženství, pokud jde o věci a vztahy v mém životě
a nejbližším okolí? Co nás vlastně jako lidi jednoho rodu později
rozptýlené spojuje? Co je jednotícím prvkem kultur a civilizačních
okruhů? Co pro nás znamená kulturní, náboženská a filosofická pestrost,
a co naopak státní nebo komunitní uzavřenost? Spočívá-li podle Sacksova
a i křesťanského pohledu důstojnost v rozdílnosti, tak kým je dnes muž,
žena, člen rodiny, kmene, státu, host, cizinec nebo dokonce nepřítel,
všichni potomci prvního Adama? Co dnes a tady znamená být obrazem Božím
a jeho podobou? Existuje vůbec (ještě) něco takového jako mravní dimenze
tržní ekonomiky? Může se hebrejský princip spravedlnosti zvaný cedaka
(Gn 18,19) stát „koncepcí pro naši dobu“ a „obnovit důstojnost
a nezávislost národů i jednotlivců?“ Jak vůbec změnil starobylý židovský
imperativ vzdělávání (Dt 6,7; Neh 8,8) náš pohled na
společnost a jak ovlivnil její průmyslový a technologický boom? Patří na
vrchol hierarchicky uspořádané společnosti, darwinisticky řečeno, ti
nejsilnější, ti nejmoudřejší, nebo někdo úplně jiný? Je biblický apel na
odpuštění vin, dluhů, přestupků, hříchů či princip milostivého léta
v dnešní době ještě myslitelný? A je kulturní, politická a náboženská
rozmanitost údělem současného světa, anebo nás čekají další
izolacionistické pokusy odstřihnout se od druhých i za cenu
oboustranných ztrát?
Na to všechno se Jonathan Sacks ptá civilním, srozumitelným jazykem,
který se snaží hovořit ke každému, kdo se nezříká odpovědnosti ani za
to, co mu zdánlivě nepřináší žádný prospěch. Jsme rovněž konfrontováni
se sociálním učením církví, v nichž žijeme, i s praxí každodenního
bratrského nažívání, se skutky lásky, milosrdenství a pomoci tam, kde si
jednotlivec (nebo rodina) už nevystačí. Jak naše církve obstojí? A jak
obstojíme my sami?
Kniha o důstojnosti v rozdílnosti patří mezi náročné tituly, které se
nezaměřují na popis nesčetných aspektů lidského života. Lord Sacks není
salónním komentátorem aktuálního dění a nenabízí utopická řešení, jež
často ústí do náboženských konfliktů, válek a revolucí. Je tím, kdo
tvoří dialog a kdo se o nápravu věcí veřejných také zasazuje. Jako
židovský učenec, filosof a rabín předkládá čtenáři své porozumění
komplikovanému světu, v němž svoboda jednotlivce, sociální spravedlnost,
odpovědnost a účinná spolupráce hrají stěžejní roli. Řečeno slovy,
která rozhodně nejsou všemi přijímána, ale která jsou, domnívám se,
osudem lidstva nejbližších generací: „Rozdílnost neumenšuje; naopak
obohacuje sféru lidských možností“.
Po přečtení jedné z nejzajímavějších prací posledních let si
uvědomíte, jak moc ovlivňují naše náboženské prožitky i ty nejjednodušší
ekonomické vztahy, a naopak, jak naši víru formují věci běžného,
každodenního hospodářského života. Modlíme se: „Chléb náš vezdejší dej
nám dnes.“ Neprosíme jen sami za sebe, ale i za druhé. Známe tedy
základní pravidla, jimiž je nutno poměřovat i naše ekonomické chování.
Zdeněk A. Eminger
Jonathan Sacks: Důstojnost v rozdílnosti. Jak se vyhnout střetu civilizací, Praha, Triton, 2017, 217 s.