Vladimír Roskovec: O církevním právu
V loňském roce jsme v čísle 4/2016 referovali o knize téže autorské dvojice s názvem Konfesní právo. Mezitím autoři vydali ve stejném nakladatelství knihu Církevní právo,
která na předchozí navazuje a je v jistém smyslu jejím protějškem.
Zatímco konfesní právo je součástí práva světského, „předmětem
církevního práva je právní řád křesťanských náboženských společenství
čili církví“.
I tato kniha vychází z pedagogického působení obou autorů na
Právnické fakultě Univerzity Karlovy a z jejich dlouholeté vědecké
činnosti v oboru. Má záměrně i stejnou strukturu textu (základní výklad
psaný běžným písmem, doplňkový výklad, obsahující příklady, vysvětlivky,
citáty a osobní názory autorů, psaný písmem menším). Text knihy je
rozdělen do tří, rozsahem velmi odlišných částí.
Část první (11 stran) vysvětluje základní pojmy církevního práva
(církev a náboženská společnost, církevní právo a kanonické právo, poměr
církevního práva ke konfesnímu právu).
Je pochopitelné, že největší část textu (část druhá, 336 str.) je
věnována církevnímu právu církve katolické. Podrobně je pojednáno
o církevním právu katolické církve latinské (podle terminologie českého
konfesního práva církve římskokatolické), v přiměřené míře také
o církevním právu východních katolických církví (církve řeckokatolické).
Pojednává se o současném právním stavu, na historický vývoj se autoři
hodlají zaměřit ve zvláštní publikaci.
Úvod k této části je věnován pramenům práva v katolické církvi.
Základním pramenem pro latinskou církev je v současnosti Kodex
kanonického práva (Codex Iuris Canonici, CIC) z roku 1983,
který nahradil stejnojmenný dokument z roku 1917 a do něhož byly
zapracovány podněty druhého vatikánského koncilu. Dalšími prameny je
řada papežských dokumentů nebo norem některých kongregací. Pro východní
církve byl vydán v roce 1990 Kodex kánonů východních církví (Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium).
Další výklad sleduje strukturu CIC. Jedna kapitola pojednává
o obecných normách, ústavním a správním právu (týká se řízení církve na
nejvyšší úrovni, na úrovni partikulárních církví – diecézí, i na
nejnižší, farní úrovni). Samostatný odstavec náleží řeholnímu právu.
Kapitola nazvaná Církevní magisterium a magisteriální právo popisuje
základní právní úpravy v oblasti učitelské služby církve, která zahrnuje
různé formy hlásání slova Božího, misijní činnost, církevní školství
i působení v hromadných sdělovacích prostředcích. Poměrně rozsáhlá
kapitola je věnována posvěcující službě církve (sanktifikačnímu právu),
především udělování svátostí. Nejvíce právních problémů je, jak známo,
spojeno se svátostí manželství – manželské právo církevní zabírá více
než polovinu této kapitoly. Další samostatné kapitoly jsou pak věnovány
právu majetkovému, trestnímu a procesnímu.
Část třetí (28 str.) má název Principy církevního práva jiných církví
a je rozdělena do dvou kapitol: Principy církevního práva reformačních
církví a Principy církevního práva starobylých východních církví
a církví pravoslavných. Názvy dobře vystihují obsah: jsou zde stručně
uvedeny jen principy (východiska), kterými se řídí církevní právo těchto
církví a kterými se i vzájemně odlišují. U českých reformačních církví
shledávají autoři tři výrazné právní prototypy, o kterých pojednávají
podrobněji: Českobratrskou církev evangelickou, Církev bratrskou
a Církev československou
husitskou. Pokud jde o vnitřní organizaci
dalších církví v ČR, odkazují na samostatnou kapitolu v předchozí
publikaci Konfesní právo.
I v této knize se autorům podařilo vyložit značně rozsáhlou látku
přehledně a srozumitelně. Velmi užitečná, nejen pro studenty, jsou
vysvětlení latinských pojmů, doplněná často jejich etymologií. Je
potěšitelné, že řada pramenů církevního práva katolické církve, včetně
obou výše uvedených kodexů, byla přeložena do češtiny. Autoři na tyto
překlady systematicky odkazují. Odlišná situace je v případě církevního
práva jiných církví. Zde už není uvedeno ani v jakém typu dokumentů je
toto právo zakotveno ani odkazy na tyto dokumenty. Vzhledem k velkému
počtu těchto církví by to jistě zabralo hodně místa, nicméně
u podrobněji probíraných tří českých církví by to bylo jistě možné
a užitečné.
Publikace Církevní právo není určena jen studentům
právnických fakult; přináší přesné a srozumitelné poučení i studentům
teologie a každému, kdo v církvi pracuje nebo koho zajímají právní
aspekty církevního působení.
Vladimír Roskovec
Jiří Rajmund Tretera, Záboj Horák: Církevní právo
Praha, Leges 2016, 424 s.