Technologie moci a moc technologie | Jiří Schneider
Politiku prý stále méně určují ekonomická fakta či ideologické
preference; určuje ji ale masový přístup k technologiím a globalizace.
Je to tak skutečně?
Podívejme se, nakolik to platí pro výrazného středoevropského
politika, jakým je maďarský premiér Viktor Orbán. Jeho politická kariéra
je příkladem toho, jak se z odvážného aktivisty a protikomunistického
politika vypracoval zručný technolog moci. Jeho úspěch je založen na
tom, že se právě ideologické roviny politiky nikdy nezřekl. Základním
referenčním rámcem je pro něj národ. Není to nic nového pod sluncem,
v 19. a 20. století byl průmyslový a technologický pokrok doprovázen
nikoli ústupem, ale posílením ideologické politiky zrovna tak.
Viktor Orbán se jako opoziční politik i jako premiér pravidelně
účastní „letní svobodné univerzity“ v Lázních Tušnad v dnešním Rumunsku.
Jeho projevy nejsou určeny jen účastníkům setkání z řad tamější
maďarské menšiny. Kvůli provokativním vyjádřením se jim právem dostává
i mezinárodní pozornosti. I letos v červenci Orbánův projev nezklamal.
Je schopný řečník; své posluchače dokáže přesvědčovat a své měnící se
postoje a názory pružně obhajovat, takže nejsou vnímány jako
protichůdné, ale vnitřně konzistentní. Za poslední tři desetiletí udělal
pozoruhodný veletoč. Dřívější zastánce připojení k Evropě a integrace
se Západem („budoucnost Maďarska je v Evropě“) se ve jménu pravých
evropských hodnot postavil do čela odporu vůči Evropské unii
(„budoucnost Evropy je v Maďarsku“). Maďarský národ má dnes – myšleno
v jeho osobě a politice – historickou šanci se poprvé od trianonské
dohody z r. 1919 nadechnout a coby ochránce evropských hodnot vzepřít
globalistům v čele se Sorosem proti dekadentní evropské (rozuměj
západoevropské) a globální elitě. Pravá křesťansko-demokratická
politika, k níž se Orbánova strana hlásí členstvím v Evropské lidové
straně, spočívá podle něho v uzavření před vnějšími vlivy a imigranty.
Jejím viditelným projevem je plot na jižní maďarské hranici, jejím
nevyřčeným a zřetelným cílem sjednocení maďarského národa pod Orbánovým
vedením.
Pokusme se na chvíli oprostit od toho, že česká politika tradičně
považovala maďarský (a tehdy i habsburský) revizionismus za hlavní
hrozbu, vůči níž se za první republiky Benešova politika vymezovala.
Dnes jsme na rozdíl od předválečného Československa společně se
všemi našimi sousedy, včetně Maďarska, součástí společného evropského
právního a ekonomického prostoru, dokonce i obranné aliance. Mýlili jsme
se, když jsme předpokládali, že zrušením hraničních kontrol se otázka
maďarských hranic stane irelevantní. Naopak potřeba uzavřít se do
národního společenství, které v maďarském případě přesahuje hranice
státu, znovu učinila otázku hranic stanovených po první světové válce ve
Versailles a Trianonu palčivou. Evropský integrační projekt po
desetiletí bránil návratu politiky národního sobectví a šovinismu, které
v Evropě vždy spolehlivě vedly k válkám. Tím spíše nás musí zajímat,
jaké příčiny stojí za vzestupem patriotických vůdců jako Orbán uvnitř
tohoto společenství. Proč získávají hlasy ti, kteří vyhlašují vzpouru
proti globalizaci a staví do centra blaho svého národního společenství?
Mluví z duše a vyjadřují zájem těch, kteří kvůli globalizaci přišli
o práci a cítí se ohroženi ve světě globalizovaných příležitostí
a hrozeb. Voliči zmíněných vůdců a jejich hnutí mohou mít oprávněný
pocit, že v politice o ně jde stále méně. Starosti, tužby a obavy voličů
Zemana, Orbána, Kaczynského či dalších je třeba vzít vážně, jinak je
tito voliči budou ochotni svěřit komukoli horšímu.
Jedním z nikdy plně nenaplněných ideálů demokratické politiky jakožto
starosti o věci obecné, o věci obce (polis), je hledání společného
zájmu, směřování k tomu, aby přirozený střet partikulárních zájmů
vyústil v dohodu, ve společenskou smlouvu garantující přijatelně
spravedlivý řád. Takové pojetí politiky se spolu s mizejícími obrysy
toho, čím je dnes polis, objektivně ztrácí. Je stále obtížnější
institucionálně a geograficky vymezit prostor, rámec, v němž se politika
děje. Jedním z důvodů je proces, který nazýváme globalizace, tedy v globálním měřítku prohlubující se vzájemná závislost a odstraňující se bariéry. Druhým důvodem pak je rozšíření nových technologií,
propojujících jednotlivce a umožňující masový sběr dat a informací.
Pronikání technologických inovací do života člověka se děje v měřítku
dosud nevídaném. Jednotlivci se umožňuje dostat k informacím, k nimž
dosud v takovém rozsahu, kvalitě a rychlosti neměl přístup. Je to sice
často formálně bezplatné, zadarmo to ale není. Daní za bezplatné
využívání informací jsou informace o tom, co každého z nás zajímá.
Poskytovatelé informací mají možnost analyzovat chování uživatelů jako
občanů i jako zákazníků, spotřebitelů. Mohou jim přednostně dodávat
informace, které se jim líbí, nebo naopak cílit na jejich slabé stránky
a probouzet záporné emoce jako strach a nenávist. Přístup k informacím
o individuálních politických i spotřebitelských preferencích má vysokou
hodnotu. Velkou otázkou pro zachování společnosti rovných příležitostí
je to, zda lze zabránit marketinkové manipulaci v zájmu těch, kdo mají
lepší přístup k informacím a větší zdroje k jejich zpracování.
Jedním z důsledků je prohloubení „technického“, instrumentálního přístupu k samotné politice. Řecký výraz techné
se dá přeložit jako řemeslná znalost. Tedy politika jako řemeslo, jehož
cílem není veřejné blaho; jde o to udržet se u moci. Technokratická
politika se podobá soutěži v řemeslné zručnosti, která láká k obcházení
pravidel a k manipulaci s výsledky. Uspět v soutěži, vést, zvládat
a ovládat, prostě řídit stát jako firmu, rozhodovat se „manažersky“,
nezdržovat se diskusí.
Globalizace a ztráta dohlédnutelného horizontu ohrožuje také základní lidskou potřebu cítit se alespoň někde doma (oikos).
Žít ve světě, kterému rozumím a kde jsem mezi svými. V obci, která
tvoří můj domov a stojí na společných hodnotách a vnitřně přijatých
pravidlech. V obci, která tvoří komunitu spjatou rozhodnutím společně
žít, která tak může být otevřená a pohostinná a bez problému přijímá
příchozí či hosty. Nikoli v obci, kde lidem chybí pocit sounáležitosti
spočívající v známém prostředí a společných hodnotách. Je-li obec
vnitřně znejistěna, není nesnadné vzbudit dojem, že hlavní ohrožení leží
někde venku, za dohlédnutelným obzorem. Uzavírání a vymezování vůči
vnějšímu světu se stává zdrojem kolektivní identity. Opak spojení
společnou volbou je spříznění společným porobením, historickou křivdou,
nespravedlností, lhostejno zda skutečnou, či domnělou. V takové
společnosti nevládne pohostinnost, ale zášť a nenávist.
To jsou vášně staré jako lidstvo samo. Jsou tu ovšem pocity relativně
nové, jako je bezmoc z toho, jak technologické novinky, pronikající do
každodenního života, kladou rostoucí nároky na schopnost je uživatelsky
zvládnout. Nejde o proměnu postupnou, lineární, nýbrž exponenciální.
Nové technologie akcelerují způsobem, který zásadním způsobem přetváří
svět, jak jej známe. Tentokrát se již právem mluví o technologické
revoluci, která v průběhu jedné generace staví lidstvo před dosud
nevídanou výzvu, jak se adaptovat na proměnu charakteru práce, politiky
i vztahů mezi lidmi. Technické možnosti přibližují takovou síť
parametrům neuronové sítě, jež tvoří lidský mozek. Taková síť si může
stanovovat cíle a priority přesahující lidmi vytvořené algoritmy.
Meta-inteligentní sítě kombinující kapacity jednotlivých lidí a nové
technologické možnosti nejen vytvářejí nevídané možnosti a otevírají
nové horizonty poznání, ale otevírají i otázku, zda a kdy překročí
hranice lidské kontroly a řízení. Pokud se umělá inteligence „učí“ na
základě velkého množství dat o lidském chování, utváří se podle
aktuálního většinového jednání, a to nemusí být vždy správné. Otevírá to
zásadní etické otázky přesahující čistě řemeslný postoj k politice
i vědeckému výzkumu.
Změnil tedy něco postup technologií a globalizace? Jak ukazuje příklad Viktora Orbána, politika jako technologie moci se opírá dnes stejně jako v minulosti o vymezující se ideologické rámce. Na druhou stranu, pokud jde o moc technologií, je dvousečná.
Univerzální rozšíření technologických možností neznamená nutně posílení
centrální kontroly a masové manipulace. Naopak může posílit možnosti
jednotlivců jako občanů svobodně se sdružovat a aktivně ovlivňovat nejen
veřejné mínění, ale i utváření politiky. Což předpokládá, že nebudeme
rezignovat na politiku, ale soustředíme se na hledání toho, co spojuje,
co je společné a slouží nejen individuálnímu prospěchu, ale pozvedá
společnost nad souhrn sobeckých jednotlivců nebo manipulovatelný dav.
A to je šance, aby politika našla cestu od zaujetí ideologií, ekonomií
(oiko-nomos), ekologií (oiko-logos) ke skutečně ekumenickému rámci
(oiku-mené), v němž bude techné sloužit polis, a nikoliv naopak.