Rozhovor s Ladislavem Hejdánkem
Soudek první
Vztah mezi informacemi a myšlením se zdá triviálně jasný: myšlení
není možné bez informací. Platí to tak paušálně, nebo je myšlení
„vybíravější“? Ne každá informace… a naopak: některé informace jsou pro
myšlení podstatné. Které?
Záleží na tom, co tím máme na mysli. Myšlení bez informací není možné,
zatímco informace mají důležitost všude, i tam, kde ještě vůbec o
myšlení nejde (a třeba ani nemůže jít). Myšlení představuje jeden ze
způsobů, jak jsou určité informace zpracovávány v nové informace.
Myšlení si může mezi nimi vybírat a může se např. soustřeďovat i na
informace třeba velmi nenápadné, takže by běžně vůbec nemusely být
zaznamenány. K tomu cíli si dokonce může konstruovat rozmanité
přístroje, ale také rozsáhlé logické stavby a celé myšlenkové soustavy,
jejichž cílem je rozpoznat a pochopit smysluplnost i těch nenápadných
informací, ale také otevřít nové cesty, jak hledat a nacházet informace,
které ještě vůbec nemáme.
Myšlení o myšlení je zvláštním případem. Je jiným typem myšlení než
myšlení o informacích? Jsou informace o myšlení důležité pro myšlení, a
pokud ano, za jakých předpokladů na straně myšlení, na straně informací,
či obou?
Nejde a dva různé typy myšlení, ale spíš o různou kvalitu a úroveň
reflexe. Žádná myšlenková aktivita nemůže spočívat jen na nějakých
„bezprostředních smyslových datech“; anglosaská tradice mluví o tzv.
„immediate experience“, o „bezprostřední zkušenosti“. To je však pouhá
konstrukce (navíc vadná), ve skutečnosti nic takového neexistuje. Jednou
z podstatných vlastností myšlení je – zajisté vedle intencionality –
také schopnost si své vlastní aktivity a jejich výsledky lépe či hůře
zapamatovat a pak se k nim vracet. Základ této schopnosti „návratu k
sobě“ je ovšem starší než samo myšlení a má hlubší kořeny. Myšlení,
které se v reflexi vrací ke svým výkonům, je vystaveno specifickým
nárokům, takže vůbec nejde jen o nějaké „myšlení o myšlení“. V reflexi
jsme schopni rozeznávat dokonce v nějakém již provedeném úkonu to, co
jsme chtěli udělat, od toho, co jsme skutečně udělali, a toto obojí od
toho, co se v souvislosti s naším výkonem opravdu stalo (někdy se to –
nesprávně – interpretuje jako „co to udělalo“). Už to samo bývá velmi
nesnadné a vyžaduje to využití rozsáhlých znalostí a dovedností. Velmi
důležité je také, abychom si co nejlépe uvědomovali dějinné okolnosti,
do nichž jsme jakoby zasazeni a na něž musíme nějak navázat. Vědět o tom
nám vždycky usnadní kontrolovat vlastní myšlení, abychom se nenechali
příliš ovlivnit a svázat nějakými starými myšlenkami a předsudky. Už jen
v tom se zjevně ukazuje, že myšlení se nikdy neřídí jenom tím, nač
myslí a o čem přemýšlí, ale že si vždycky s sebou přináší něco nového,
co nemůže jen „obkreslit“ z toho, čím se zabývá. Skutečná, pravá reflexe
je možná pouze tam, kde si myšlení najde nezbytnou distanci od svých
vlastních dosavadních výkonů (např. v dialogu), a pak se pokusí z této
nové distance své výkony pochopit v nových souvislostech a jakoby z
„nové dimenze“.
Soudek druhý
Co považuješ z vývoje české společnosti od r. 1989 za pozitivní? A
pokud něco takového vidíš, jak to souvisí s myšlenkovými zápasy minulých
generací?
V každé době se najdou pozitiva i negativa, a to platí také o posledních
17 letech našeho „vývoje“. Rozhodující však je, co převažuje. Obávám
se, že v tomto podivném období, v němž se světem zprvu obdivovaná
„sametová revoluce“ změnila v dvojí restauraci, totiž jednak v pokus o
programové restaurování nikoli pouze prvorepublikánského demokratismu
(který měl daleko k dokonalosti), ale o návrat k některým divokostem
prvobytného kapitalismu, jednak v jakousi živelnou, ale stále víc se
etablující restauraci normalizačních poměrů a praktik osmdesátých let,
ty negativní stránky zřejmě a silně převažují. A o nějakém vážnějším
navazování na myšlenkové zápasy minulých generací přinejmenším zatím
nelze mluvit. Možná, že ta naše přítomnost je tak neslavná právě proto,
že se k těm nejlepším tradicím všeobecně obracíme zády nebo že si
některé z nich jednotlivci nebo i skupiny pěstují spíš jenom jakoby
esteticky jako „koníčka“ anebo historicisticky.
Je něco v českém myšlení a v širším smyslu v české kulturní tradici, co by mělo (mohlo) obohatit tradice evropské?
Nevím, zda „je“, ale rozhodně „bylo“. Ono to ovšem závisí také na zájmu
ostatních Evropanů, ale především na tom, co my sami o tom víme a co
aktivně udržujeme svým vlastním navazováním a aktualizujícím oživováním.
Momentálně to nevidím moc růžově. Mám ostatně dojem, že vůbec málo
uvažujeme o tom, čím bychom mohli společné Evropě prospět. Politikové se
předhánějí v tom, aby nás všechny přiměli uvažovat jen o nejbližších
výhodách nebo nevýhodách.
Soudek třetí
Co je specifického na filosofickém přístupu k otázkám společenského života?
První filosofové byli uchváceni a takřka hypnotizováni otázkou, jak je
možné, že se některé „věci“ rodí, rozvíjejí se do jakési přechodné
„dokonalosti“, a pak umírají. Tradice říká, že téměř všichni cítili
potřebu o tom něco zásadního napsat, a obvykle prý zůstávali u
opakujícího se názvu „PERI FYSEÓS“ (což se bohužel poněkud matoucím
způsobem překládá jako „O přírodě“). Teprve o Sókratovi se říká, že
odvrátil svou pozornost od FYSIS (ve starém smyslu) a zaměřil se na
záležitosti obce, POLIS, a společného života v obci. Obrovský dosah
tohoto světodějného obratu vyplývá právě z oné kritičnosti každého
opravdového filosofického přístupu: právě ve společnosti se vyjevuje
široká nechuť jak významných politických představitelů, tak širokých
davů ke kritičnosti, která se nesmí zastavit před ničím a před nikým.
Pogromy na filosofy jsou sice staršího data, postihly zejména
pythagorejce, ale soud se Sókratem znamenal něco naprosto nového. Platón
vylíčil tento proces jako dvojí soud, totiž soud athénské obce nad
Sókratem, ale zároveň jako soud filosofa nad Athénami. Od té doby platí,
že každá filosofie, které se právě této společenské (nepoliticky
politické) kritičnosti nedostává, je v nějakém smyslu invalidní.
Může být filosofie víc než útěchou (Boethius, Rádl)?
Filosofie je především službou Pravdě, a to „padni komu padni“; soudu
Pravdy se nesmí vyhýbat ani sám filosof. Ale to jistě neznamená, že
filosofování nemůže být také radostí a potěšením, jen se nesmí na tu
radost a potěchu omezovat. A stejně tak platí, že v těžkých chvílích a
situacích se může stát posilou – a někdy i útěchou. Starořecká heroizace
lidského života je už dlouho něčím nevlastním těm nejlepším evropským
tradicím, i když se někteří autoři v minulosti pokoušeli ji znovu oživit
(např. v romantismu). Bylo to zejména křesťanství, které vždy znovu
poukazovalo na možný význam utrpení (ne každé utrpení ovšem má smysl). O
službě Pravdě platí, že docela zvláštním způsobem vysvobozuje. Útěcha
(není-li falešná a jen iluzorní) je také takovým malým vysvobozením pro
člověka zdeptaného okolnostmi, násilím nebo bolestí. Nicméně hlavním
úkolem filosofie není utěšovat, ale poukazovat na to, že posledním
smyslem lidského života i myšlení je pomáhat Pravdě v jejím vítězení.
Husité zpívali, že „Pravda jim za škody stojí“.
Nezpívali spíš, že Kristus jim za škody stojí?
To je jen jiné slovo, jiné pojmenování téhož. Ostatně podle Jana o sobě
Ježíš sám řekl, že je Pravda (a také Cesta, a také Život). Důležitá
nejsou slova sama, ale jejich smysl, nebo ještě lépe: to, na co ukazují a
k čemu poukazují. Tak např. Pravdu nesmíme chápat jako nějakou
informaci; její nejvlastnější místo není ve výroku, v soudu, ba ani v
myšlení. Pravda předchází naše soudy i výroky, je (nepředmětnou) normou,
tj. „pánem“ všeho našeho myšlení, a nejen myšlení, ale celého našeho
života. Podle apokryfního 3. Ezdráše je Pravda mocnější než cokoli v
tomto světě, a právě proto „vítězí na věky“. Její moc však nespočívá v
její „jsoucnosti“, tj. v tom, že „jest“ a jak „jest“, nýbrž v tom, že
„přichází“. Právě proto znamená Pravda nutně také Cestu; a i tady to
musíme upřesnit: není to cesta už vyšlapaná nebo dokonce vydlážděná,
není to silnice, po které jdou davy. Takové vyšlapané cesty jsou někdy
velmi užitečné a praktické, ale jsou to jen lidská díla, jsou to lidské
„formace“ a „informace“. Vždycky znovu je třeba si klást otázku, zda se
cesty ve svém „formování“ toho, jak po nich lidé jdou kupředu, nechaly
samy dostatečně „zformovat“ Pravdou. Pravda se totiž nevtěluje
(neinkarnuje se) do vyšlapaných a vydlážděných cest, ale chce se vždy
znovu a nově vtělovat do našeho cestování. A tak se občas může stát, že
od nás žádá, abychom určitou vyšlapanou cestu opustili a abychom se –
třeba i sami –
vydali nějakou nenápadnou stezičkou, která se nám někdy
až ztrácí před očima. Pravda na nás někdy může žádat, abychom se vydali
do neznáma; vzpomeňme na Abrama. A pak se nesmíme nechat mást ani
dobrými radami přátel (i „přátel“), ani pokřikem kritiků. Chodit po
vyšlapaných cestách ještě není ten pravý Život; ten spočívá jen v
naprosté oddanosti vždy nově přicházející Pravdě, která nás sama vede.
Informace jsou vyšlapané cesty; jsou cenné, a bez nich se neobejdeme.
Ale samy o sobě nejsou než rutina. Pravý Život však není jen rutina, ale
především i vposledu věrnost Pravdě samé.
Jakub S. Trojan
Křesťanská revue 6/2006