Polovzdělanost a beznábožnost – problémy moderní doby dle TGM | Markéta Sedláčková
Jednou z klíčových představ moderní doby je, že vzrůstající
vzdělanost společnosti bude nezvratně vésti k ústupu náboženství. Teorie
sekularizace považovala vědecký pokrok a zbožnost společnosti za
neslučitelné. V druhé polovině 19. století nejen Marx nahlížel na
náboženství jako na přechodnou fázi lidského vývoje, která bude
překonána novým racionálním společenským systémem. Komunistická
ideologie měla znamenat osvobození člověka nejen ze zotročení
kapitalismem, ale i z opiové závislosti na náboženských představách,
které člověku zabraňují být zcela sám sebou a plně si uvědomovat své
místo ve společnosti.
S modernistickou myšlenkou náboženství jako iracionálního tmářství,
které v moderní době racionality nebude mít místo, Tomáš Garrigue
Masaryk ostře nesouhlasí. Zejména ve svých dílech Sebevražda hromadným jevem společenským moderní osvěty (1881 německy, 1904 česky, 2002 nové vydání) a Moderní člověk a náboženství
(1934, 2000 nové vydání) analyzuje podrobně roli vzdělání a náboženství
v moderní společnosti a jejich vzájemný vztah. Přiznává, že rozšířeným
způsobem uvažování je, že člověk inteligentní a pokrokový nepotřebuje
již řešit náboženské otázky, že náboženství je dobré nanejvýš tak pro
ženy a děti. Urputnost moderní doby v odklizení všeho nadpřirozeného
srovnává se středověkým náboženským fanatismem, který takto stíhal
naopak vědu. Tvrzení, že filosofie a věda náboženství překonaly, Masaryk
oponuje argumentací na základě děl významných evropských filosofů
a vědců. Ukazuje, že tito velikáni sice náboženské systémy své doby
notně kritizovali, neznamenalo to ale zavržení principu náboženství
samotného. Pokusu o vytvoření lepšího náboženského systému naopak často
věnovali velkou část své práce: „Descartes svými argumenty pro teismus,
Leibnitz teodiceí, Locke úsilím o náboženství přirozené a dále: Pascal,
Rousseau, Kant, Schelling, Hegel“ a mnozí další. Ze sociálních vědců je
pozoruhodný příklad Augusta Comta, který ve svém raném díle označuje
náboženství za pověru a snaží se vybudovat přísně pozitivistickou
koncepci společnosti. Ve svém pozdějším díle se k potřebě náboženství
pro společnost paradoxně vrací. Podobně Herbert Spencer, který by měl
z titulu evolucionismu jednoduše zavrhnout náboženství jako zastaralé,
se naopak snaží ve svém systému o smíření náboženství s vědou.
Vztah vzdělanosti a náboženství řeší Masaryk v kontextu trochu
netradičním – v kontextu sebevražednosti. Ohledně vzdělanosti mu nejprve
vychází podivná souvislost – u vzdělanějších národů se sebevraždy
vyskytují více. Může snad být vzdělávání jejich podnětem? Masaryk
ukazuje, že problémem moderní společnosti není vzdělanost, ale
polovzdělanost. Co je polovzdělaností myšleno? Zaprvé – vzdělání se
v dnešní době odehrává odtrženě od života: učíme se fakta, ale jejich
souvislosti většina nechápe, nedokážeme je aplikovat. Nové vědecké
vymoženosti se vnucují lidem „násilně“, bez možnosti plného porozumění
tomu, s čím zacházíme. Moderní člověk je odsouzen k polovičatosti.
Zadruhé – naše vědění je omezeno na vědění rozumové. Ale jak zdůrazňuje
Masaryk, „rozumové vzdělání – a jenom o něj se vlastně pečuje – samo,
bez příslušného mravního vzdělání, k zachování života nestačí“. Mravní
vzdělání ale věda dát nedokáže. Dokáže sice možná zformulovat jistý
etický systém, ale tento systém není hlouběji existenciálně zakotven,
není zakotven v nadpřirozenu, aby mohl legitimizovat otázky týkající se
života a smrti.
Proto je náboženství důležité i pro moderního člověka. Věda mu sice
mnohé zodpovídá, zároveň ale další a další otázky otvírá. Jestliže jsme
si slibovali větší kontrolu nad světem kolem nás, ovládnutí světa
racionalitou, zažíváme, jak se nám nezamýšlené důsledky našeho jednání
vracejí jako bumerang. Kde se lidstvo začne cítit pánem, velmi rychle se
ukáže jeho skutečná křehkost.
Chybějící zbožnost a polovzdělanost jsou pro moderní společnost podle
Masaryka jevy nejvíce ohrožující, a jsou to tedy také hlavní faktory,
které vedou k růstu moderní sebevražednosti. Masaryk popisuje vývoj
náboženství a vzdělanosti v evropské civilizaci od Řeků a Římanů až do
19. století. Jestliže se například pozdní Řím vyznačoval úpadkem
jednotného náboženského systému a deklarací omrzelosti a marnosti
života, rané křesťanství oproti tomu dodávalo naději a vyzdvihovalo
lásku k druhým a k životu samému. Středověk Masaryk považuje za
relativně harmonickou dobu, kdy veškeré vědění spadalo pod jedno
náboženské univerzum a k protiřečení „rozumu a citu“ alespoň většinově
nedocházelo. Zajímavý je potom příchod protestantismu, který podle
Masaryka může více vést k sebevražednému jednání než katolicismus.
Příčinou je jeho povaha nábožensko-mravního individualismu, která je
sice ideově pozitivní, ale ve své reálné podobě má na věřící důsledky
spíše negativní: svoboda bádání vede k častějším pochybám, chybí silný
duchovní vůdce a ve chvílích slabé víry není možno uniknout do daných
formulí a ceremoniálů. Nad životem by neměl zoufat ani katolík ani
protestant, ale když již si někdo zoufá „více si zoufá špatný protestant
než špatný katolík, protože spíše pocítí svou bezradnost“. Masaryk se
pere s moderním individualismem. Na jednu stranu je pro něj nezávislost
individua, spojená se svobodným smýšlením, jednoznačně pozitivní, na
druhou stranu, při zkoumání sebevražednosti, se potýká s problémem
utápění moderního člověka v bezbřehé svobodě myšlenkové, bez vedení, bez
ukotvení v nějakém pevném světonázoru.
Důvěra, kterou vkládá Masaryk v moc náboženství, se může jevit jako
trochu naivní. Křesťanský světonázor jistě může do jisté míry dodávat
lidem naději v těžkých životních situacích. Že by ale věřící
a depresivní lidé byli špatní křesťané, to je jistě závěr, který nelze
přijmout. Masarykova analýza je ale zejména makroanalýzou společnosti.
Jeho nadšení pro náboženství nepatří do nostalgického paradigmatu
ohlížení do minulosti. Vzdělání, věda, pokrok nestojí proti náboženství,
naopak mohou otvírat oči pro naše náboženské potřeby. Masaryk cituje
Bacona: „Poloviční vědění od Boha odvrací, kdežto pravá a důkladná věda
člověka k náboženství zpět
přivádí.“
Jaká je odpověď doby postmoderní na Masarykovy myšlenky? Postmoderna
zpochybnila modernistickou ideu pokroku jako maximálního dobra.
Racionalita se ukázala být dobrým sluhou, ale špatným pánem. Jí
vytvořené ideologie, nahrazující ve 20. století náboženství, prokázaly,
jak dokážou být nelidské. I věda, která přináší člověku užitečné
vynálezy, často generuje nové morální otázky, které není schopna ze své
podstaty řešit. Konec tisíciletí přináší proces deprivatizace
náboženství. Veřejný prostor je opět nucen zabývat se nadpřirozenem.
Návrat náboženství ale ještě neznamená porozumění se vzděláním, s vědou.
Řešením však není slepá racionalita a vedle ní slepé náboženské
nadšení. Dle Masaryka je řešením harmonický světový názor: věda, která
věci rozebírá na prvočástice, dekonstruuje a analyzuje, a víra, která
věci spojuje a vytváří z nich smysluplný celek. Smysluplný život.
Autorka je socioložka, učí na Filozofické fakultě UK.