Pavel Klinecký: Říčan pro všechny
Spiritualita je slovo dnes citlivé. Z církevně-křesťanské strany je
chápáno jako ústup od zřetelné biblické víry, liberální směs pocitů,
zkušeností a informací z různých náboženství, psychologie
i parapsychologie. Z druhé strany je vnímáno jako nenápadný i nevítaný
pokus o import odmítaného náboženství, jako „podpásová misie“.
Profesor Pavel Říčan, významný český psycholog, s termínem
„spiritualita“ pracuje bez obav. Jako klinický psycholog poznal, že
mnohé z toho, co ve své víře prožívají křesťané, najdeme i v jiných
náboženstvích a také ve zkušenostech těch, kteří žádné církevní zázemí
nemají, křesťanskou výchovou neprošli a nemají potřebu se s církví
identifikovat. Spiritualita je mu pojmem, jímž zachycuje tyto „průniky
množin“ náboženských i nenáboženských motivů a interpretací světa. Říčan
je bere vážně, dokonce s úctou a nadějí. Proto i jeho Psychologie náboženství, standardní práce v oboru, dostala v novém vydání jméno Psychologie náboženství a spirituality.
Knížku Spirituální výchova v rodině vydal prof. Říčan
společně s akademickou psycholožkou Pavlínou Janošovou, s níž zřejmě
nalezl společnou řeč. Na první pohled je zřejmé, že oběma autorům jsou
významnými tématy psychologie dítěte, výchova dítěte, prostředí rodiny,
školy i další, kde se děti pohybují a jež na děti působí. Vždyť děti
jsou citliví příjemci podnětů, které vysílají dospělí, často nevědomky
a nepřímo.
Autoři si šíři i zmatek pojmu „spiritualita“ uvědomují. Proto se na
začátku věnují výkladu tohoto pojmu, včetně rozhledu po podobě české
společnosti, namíchané z mnoha ingrediencí náboženských
i nenáboženských. Respekt k této mnohotvaré skladbě čtenářstva překvapí
hned od počátku a bude příjemným průvodcem celého textu. Křesťané –
katolíci i evangelíci, nevěřící, ateisté i stoupenci jiných náboženství
tu stojí rovnocenně vedle sebe; nikdo nemá přednost, nikdo není
diskriminován. Poznáme to i na širokém prostoru citovaných autorit
a inspirací: psycholog Zdeněk Helus, prof. Tomáš Halík, evangelická
farářka Ester Čašková, psychiatr Karel Nešpor, filosof, hlásící se
k ateismu Otakar A. Funda, spisovatel C. S. Lewis, římský papež
František, tibetský buddhista Yongey Mingyur Rinpočhe a desítky dalších.
Záběr knížky je široký. Témata nejsou vyčerpána, naopak, jako by se
autorům líbilo pouze nadhodit, připomenout, čeho všeho se potřebná
spiritualita týká a inspirovat k vlastnímu domyšlení a k aplikaci. Také
čtenář, jemuž témata spirituality ani výchovy nejsou cizí, je překvapen,
co všechno ze světa dětí i dospělých do společného prostoru obou
oblastí patří. Sport i výtvarné projevy, sexualita i stravování, hudba,
tanec i filosofie – vše má v dětském světě oprávněné místo a všude má
místo i vnímavý inspirující rodič a vychovatel. Autoři se dotknou, lehce
zaklepou na zvědavost i odpovědnost rodičů, někdy lehce napovědí, opět
však bez nároku na úplnost či jedinečnost.
Je to metoda zřejmě vědomá, v textu jsme mnohokrát upozorněni, že nic
z řečeného neplatí absolutně jako dogma nebo závazný návod. Už proto,
že každé dítě i každý rodič jsou jedineční, nelze klást na stůl poučky.
Však základem spirituální výchovy v rodině je neubližovat, raději méně
než více, pomaleji než rychle, netlačit na pilu, nechat zrát, mít odvahu
čekat, a to i tam, kde rodičům zpravidla trpělivost dochází; autoři
kupř. doporučují přestat s explicitní kontrolou toho, co děti sledují na
videu nebo na internetu už někdy v deseti, jedenácti letech, protože
nedůvěra a tlak na dítě přinášejí horší výsledky. Kolik z nás, rodičů,
s kontrolou dětí právě v tomto věku začalo!
Překvapilo něco? Velmi příjemně odstranění napětí mezi dogmatikou
a životem ve věci předmanželských sexuálních styků. Vzpomínám, jak jsem
před několika lety – pamětliv zdrženlivosti, s níž evangelická církevní
pedagogika vůči předmanželskému sexu přistupuje – položil deseti dětem
třinácti až čtrnáctiletým, vesměs z „dobrých křesťanských rodin“
anonymně otázku, zda předmanželský sex považují za správný, nebo
nikoliv. Byl jsem překvapen stoprocentní shodou, všichni odpověděli
„ano“. Měl jsem pocit, že tuto realitu nebere odborná literatura
dostatečně vážně. Janošová a Říčan ano. Není však náhoda, že hned po
přejně znějící kapitole „Sexuálně-erotická výchova“ následuje oddíl
„Sebeovládání“.
Podobně překvapilo i zdrženlivé hodnocení „nestresové výchovy“, jíž
je dětské „já chci“ svaté a jež se vzdala jakéhokoli řádu a důslednosti
v jeho dodržování, podobně neodmítání přiměřených a láskyplných
tělesných trestů, dnes leckdy považovaných za trestný čin. Rodiče jsou
inspirováni i v tak citlivých záležitostech, jako je vtažení dětí do
rodinných financí, práce s „antitalenty“, dětmi, které se někde jeví
méně než průměrné. Naopak nepřekvapilo, že děti patří do blízkosti
smrti, pohřbů, dokonce umírajících, prospívá to duši odcházejících
i dětem samotným. A práce s tělem při modlitbě, užití modlitebních
manter nebo růžence mohou prospět nejen rodinám buddhistickým nebo
katolickým.
Chybělo něco? Možná jsem čekal větší ocenění vícečetných rodin.
Zdeněk Matějček užíval bonmotu, že jedno dítě je sólista, se dvěma
vzniká konkurenční prostředí, tři mají sklon ke vzniku vztahových
trojúhelníků „dva proti jednomu“, až teprve od čtyř dětí výše lze
hovořit o „týmu“, tedy správném výchovném prostředí. Janošová a Říčan
upozorňují, že dnes se v tlaku všedního dne lze těžko věnovat naplno
více než třem. Možná bych čekal víc než nadhození tématu poučení, jak
bránit před pocitem „ousiderství“ dítě, které nezná televizní mýdlové
opery a jejich hrdiny, nechodí oblékané ve značkových kouscích, protože
je vedeno mimo spotřební pseudokulturu.
Autoři nezakrývají své křesťanství, ale nijak je nepreferují. Proto
je jejich knížka opravdu a důsledně otevřena všem. Snad jen
v předposlední větě tuto „nestrannost“ porušují. To když přiznají, že ve
výchově „to nejdůležitější nakonec nezáleží na nás“. Ale i za toto
přiznání jsem jim vděčen.
Pavel Klinecký
Pavel Říčan, Pavlína Janošová: Spirituální výchova v rodině, Praha, Portál 2016, 176 s.