Mikuláš Minář: Konečně religionistická interpretace českého Tolkiena
Čerstvě vydaná knížka religionisty a teologa Pavla Hoška Evangelium podle Jaroslava Foglara
odkrývá i zaplňuje ve foglarovském bádání zející trhlinu. Autor si
totiž pro svůj přístup k „fenoménu Foglar“ vybral poněkud netradiční
perspektivu. Foglarovu dílu se dostalo značné pozornosti literárních
vědců (kteří mívají nevalné mínění o jeho literárních kvalitách)
i mnohem vstřícnějšího ohlasu u pedagogů, Pavel Hošek se ovšem rozhodl
pro analýzu a interpretaci religionistickou. Vychází z pozorování, že
v dosavadních studiích věnovaných Foglarovu literárnímu i pedagogickému
působení se to hemží religionistickými pojmy jako mýtus, iniciace,
rituál, magické kouzlo, ztracený ráj, archetyp. V textech věnovaných
Foglarovu dílu se ale s těmito pojmy zachází zpravidla vágně a dosti
nejednoznačně. Hošek bere tuto intuici foglarovských badatelů
(a čtenářů) za slovo. Pomocí několika religionistických výkladových
nástrojů hledá odpověď na otázku, jak je možné, že tento spisovatel
„druhé kategorie“ několik generací českých chlapců a děvčat tak výrazně
ovlivnil („poznamenal český národ“).
V jednotlivých kapitolách autor představuje tzv. „foglaring“ –
komplexní symbolický svět a detailně propracovaný „návod na život“,
který se pro mnoho dětí stal „funkčním ekvivalentem náboženství“, a to
mimo jiné proto, že v silně odcírkevněné české společnosti přebíral
funkce, které právě náboženství tradičně plní.
Tyto náboženské rozměry a funkce Foglarova díla analyzuje Hošek
nejprve prostřednictvím výkladového modelu sedmi „dimenzí posvátna“,
s nímž přišel skotský religionista Ninian Smart. Smart představuje
náboženství jako „symbolický systém nejvyšší významnosti“. Náboženský
vztah k skutečnosti můžeme podle něho charakterizovat metodickou
analýzou sedmi dimenzí, jež jsou pro tento vztah příznačné. Jedná se
o svaté obřady, svaté nauky, svaté příběhy, svaté prožitky, svatá
přikázání, svaté společenství a svaté předměty. Konkrétní doklady
posvátných rozměrů „foglaringu“, jak je prezentuje příslušná kapitola
Hoškovy knihy, jsou vskutku pozoruhodné a působivé. Skoro se zdá, jako
by si tento spisovatel, redaktor a vychovatel nejprve prostudoval
religionistickou literaturu, aby s její pomocí zkonstruoval co
nejpůsobivější symbolické univerzum. Stačí vzpomenout typicky
foglarovský význam rituálů, symbolického herního prostředí, iniciačních
zkoušek, posvátných vzorů a příběhů, skautského Desatera, věrnosti
oddílu, klubovny coby druhého domova i kroniky coby vtělené paměti,
s nimiž se zachází „s jakousi skoro až nábožnou úctou“ a rázem se dá
s nadsázkou říci, že „foglaring“ se na sklonku první republiky stal
v Československu nejrychleji rostoucím náboženstvím. K analýze mytických
motivů ve Foglarově díle používá Pavel Hošek pojmů „mytické vědomí“,
„posvátný čas“ a „posvátný prostor“, jak je vypracoval Mircea Eliade.
Mimořádně silné transformativní účinky Foglarova díla na mladé čtenáře
osvětluje přiléhavým srovnáním s mýtopoetickou tvorbou a teorií fikčních
světů J. R. R. Tolkiena a C. S. Lewise, kterými se dlouhodobě zabývá.
Tato poctivá religionistická práce nakonec umožní vyslovit otázku,
kterou od počátku sugeruje sám název studie: „Jak tedy evangelium podle
Jaroslava Foglara zní? Jak zní evangelium muže, který se sice sám
pokládal za člověka nenáboženského, zároveň však svým obrovským
celoživotním úsilím vytvořil „symbolický systém nejvyšší významnosti“,
jenž se stal existenciálním domovem statisíců „konvertitů“? Myslím, že
by byla věčná škoda, kdybych zde „správnou odpověď“ a pointu této
vynikající studie jen tak bezostyšně prozradil.
Mikuláš Minář
Brno, CDK 2017, 204 s.