Křesťanská revue: Pátý až sedmý ročník (III. část) | Petr Krejčí
V třetím příspěvku o předválečné Křesťanské revui zmíníme některé
články, vyšlé v pátém až sedmém ročníku, tj. v období od října 1931 po
září 1934. Vedení Křesťanské revue se proti předcházejícímu období
nezměnilo, řídila ji stále trojice Emanuel Rádl, Josef L. Hromádka
a Jaroslav Šimsa, který byl současně odpovědným redaktorem.
V té době se v Republice československé vystřídaly tři vlády
a v květnu 1934 byl na čtvrté funkční období znovu zvolen prezidentem
republiky T. G. Masaryk.
Hospodářská krize nebyla na ústupu, v českých zemích stoupalo napětí
mezi českými a německými občany, rostl slovenský separatismus a napětí
mezi slovenskými a maďarskými občany na Slovensku bylo také vysoké.
Svědčí o tom polemika mezi Emanuelem Rádlem a slovenským evangelickým
farářem, v té tobě také poslancem Národního shromáždění za agrární
stranu, Fedorem Ruppeldtem. Ruppeldt reagoval dopisem na Rádlovu
poznámku uveřejněnou v lednovém čísle z roku 1934: „Když jsem psal
o praktikách při sčítání lidu, dostal jsem co proto, že oslabuji sílu
československého státu. Skutečnost je však taková, že ledajací fotři
vlastenečtí se domnívají, že mají právo vybíjet své vlastenecké
instinkty při sčítání tím, že připočtou Čechům nebo Slovákům několik
německých nebo maďarských dušiček. A úřady je musí krýt, ačkoli je
zřejmo, že způsobují svými akcemi státu největší obtíže. Bylo by nějaké
neštěstí, kdybychom napočítali v Československu, řekněme, o dvacet tisíc
víc Němců nebo Maďarů? Ale naši vlastenečtí učitelé a studenti musejí
mít svoji kořist, za kterou celý stát platí mezinárodní ostudou. A nikdo
nemá odvahy to veřejnosti přímo říci.“
Rádl v odpovědi poslanci Rupperdtovi
píše: „Všimněte si jedné
zdánlivé drobnosti. Kdybych byl napsal, že se dějí nespravedlnosti u nás
proti Slovákům, proti fašistům, proti církvím, proti dělnictvu, proti
Podkarpatské Rusi atd. atd., nikdo nebude protestovat, že uvádím věci
pro správu státu urážlivé; jediné, když se pokouším být objektivní
k Maďarům a Němcům, jistí lidé u nás strhují pokřik. Já tedy, pane
faráři, se nic nebojím před Pánem Bohem i před lidmi vyznat, že německý
a maďarský občan tohoto státu je mým bratrem, že jeho řeč je mi
posvátná, že jsem občansky i evangelicky povinen ho hájit i v jeho
zájmech národnostních, jako očekávám od něho, že on bude hájit i mne.
Před zákony tohoto státu jsme si s Němci a Maďary rovni; před zákony
evangelia však nestačí zákonitá rovnost, jak víte, nýbrž tu platí slova
Kristova: Protož obětoval-li bys dar svůj na oltář a tu bys se
rozpomenul, že bratr tvůj má něco proti tobě: nechejž tu daru svého před
oltářem a odejdi; prve smiř se s bratrem svým a potom přijda, obětuj
dar svůj. Vejdi v dobrou vůli s protivníkem svým rychle…“
Třeba dodat, že Fedor Ruppeldt (1886–1979) byl za Slovenského státu
dvakrát vězněn, když stavěl se proti vyhánění Čechů ze Slovenska
a pronásledován byl i za komunistického režimu.
Na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století byly ustaveny
komise, které měly připravit reformu československého školství. Vůdčí
roli zde sehráli Václav Příhoda a Bohumil Bydžovský. Mezi autory
publikujícími v Křesťanské revui však některé aspekty této reformy
nenašly příznivý ohlas. Jan Uher v článku „K jakému cíli reformovati
školství?“ v říjnovém čísle KR z roku 1931 píše: „Dnes se namnoze odmítá
potřeba stanovení cíle. Říká se, že vědecká pedagogika stanovení cíle
nepotřebuje. Cíle je možno stanovit až dodatečně, na základě výsledků
exaktní práce vědecké. Toto odmítání potřeby cíle je nového data. Dějiny
pedagogiky nás poučují, že každá doba měla svůj cíl, tanul jí na mysli
určitý ideál člověka … U Římanů byla cílem virtus, v křesťanském
středověku člověk svatý, v renaissanci silná individualita, v humanismu
člověk učený. Komenský spojuje obojí: jeho ideálem je člověk zbožný
a učený. Dnes je v tomto ohledu zmatek. Není jednotného cíle, z toho se
vyvozuje, že nemůže takového cíle být, a tedy se o něj nesnažme.“
Dle Uhra chybí filosofická reflexe pedagogického úsilí a pedagogika
se pomalu stává přírodní vědou. Píše: „Ve škole se vidí průmyslový
závod, v němž mají se uplatňovat zásady racionalisace. Produktem tohoto
závodu má být expert, tj. úzký odborník, jenž bude na daný popud
mechanicky reagovat. …Máme-li se dostat z tohoto neblahého stavu, musíme
začít od filosofických základů, o něž by se všechna pedagogická práce
měla opírat. …Přijmout určitou filosofii není výsledek náhody nebo lehké
hry. Jsme povinni být při výběru své filosofie kritičtí. Jedná-li se
o filosofické základy pro školu, jež patří celému národu, musíme se při
tom řídit národní tradicí. A je-li tradic více, je třeba rozhodnout mezi
nimi. Masarykovo pojetí českého člověka a jeho národní ideál zavazuje,
neboť v jeho duchu jsme nabyli národní samostatnosti a jím se udržujeme.
Smysl českých dějin, tj. smysl vývoje české národní bytosti, jak se
o něj pokusil Masaryk a jeho žáci, humanita, ideál demokracie,
náboženský prvek našeho vývoje – to všechno je základ, z něhož musíme
vycházet při stanovení výchovného cíle.“
V závěru článku pak zdůrazňuje: „Ve škole musí být středem pěstění
charakteru, musí v ní vládnout demokratická kázeň. Lidé se nesmějí
lámat, nesmějí se z nich dělat lidé pasivní, kteří nebudou cítit potřebu
reforem života. S tím souvisí, že i učitel musí být volný, že musí mít
demokratické právo na to, aby šel svou cestou a nepřijímal prostě
nadiktovaných věcí. …Chceme vychovávat hledače Boha, bojovníky za
pravdu, reformátory života, kteří by neustávali v úsilí o zdokonalení
života. Výchova je něco velmi revolučního. Ne že posílá člověka do
revolucí, ale že v něm rozvíjí ušlechtilé síly, a tím ho žene k tomu,
aby chtěl měnit svět k božské podobě, že chce lidi, kteří budou chápat
svou příslušnost k národu a lidstvu jako vážný úkol. Škola má umožnit,
aby z ní vycházeli lidé, kteří budou ne prostě přijímat společenské
řády, nýbrž měnit je k lepšímu, vytvářet nový svět. To je cíl výchovy
a v tom je vlastní problém
reformy.“
V prosincovém čísle KR z roku 1931 v článku „Máme demokratickou
školu?“ se Jan Uher zamýšlí nad vztahem demokracie a výchovy. Píše:
„Stává se pomalu frází heslo, že jedinou možnou oporou republikánského
zřízení je demokracie. U nás se to zvlášť často opakuje a my, lidé dobré
vůle, to považujeme za správné. Ale nejsou všichni lidmi dobré vůle.
…Ty chyby, které se vytýkají demokracii, jsou vlastně odtud, že dosud
nemáme demokracie. To, co vydáváme za demokracii, je vlastně jen
příprava na demokracii, začátek demokracie, demokracie neúplná.“
Podle Jana Uhra je třeba rozeznávat dvojí pojetí demokracie. První
nazývá kvantitativní demokracií a pokračuje: „V parlamentě zvítězí
většina – tím je demokracie zabezpečena. Ve volbách zvítězí kandidáti,
za něž se postavila většina, mínění většiny musí prorazit – jen právě
proto, že je míněním většiny. Ale koho si zvolí lidé při volbách? To se
řídí jejich úrovní. Hlasování v parlamentě je dáno úrovní stran
politických. Znamená to, že je zabezpečeno vítězství lepšího mínění,
lepšího člověka atd.? Dáme-li si tuto otázku po hodnocení, jeví se nám
problém demokracie jinak. Není to tak prosté. Většina se může mýlit.“
Tím druhým pojetím demokracie je pojetí kvalitativní demokracie.
„V prosté početnosti není problém demokracie. Proto nás Masaryk učil
hlubšímu pojímání demokracie. Říká-li se, že demokracie je diskuse,
ukazuje tím na hlavní metodu demokracie a vlastně její podstatu. To
znamená: nebýt stádem, rozhodovat se, neznásilňovat, ale přesvědčovat,
to znamená inteligentní vůdcovství, zkrátka zabezpečení, aby vítězilo
lepší. Volnost mínění, ale schopnost dát se přesvědčit, vůle, vázanost
vyššími zřetely, pochopení pro úkoly celku, odpovědnost, mravnost – to
všechno předpokládá určitou kulturní vyspělost a demokracie je opravdu
možná a přichází jako poslední stadium vývoje. Ze všeho je vidět, že
demokracie je v první řadě problém výchovy.“
A tak podle autora: „Problém demokracie mění se tedy v problém
výchovy. Výchovou chceme docílit rozvoje schopností individua pokud
možno největších. Ale tak, aby mezi těmi schopnostmi vládl soulad,
harmonie. Harmonický člověk je vždy v určitém slova smyslu šlechtic,
šlechetný, ušlechtilý člověk. To je kořen demokracie. Ale nejde jen
o jedince. Jde i o úpravu poměrů mezi člověkem a člověkem, mezi jedincem
a společenským celkem, mezi celkem a celkem – rodina, obec, spolek,
národ, stát, náboženství, politické strany a kolik ještě možností. Víc
výchovy. Ale právě proto, že věříme v demokracii, musíme vidět všechny
nedostatky její, abychom mohli usilovat o demokracii pravou.“
A ona výchova k demokracii musí začít v rodině. Poměr školy
a veřejnosti musí být poměrem vzájemné úcty. Rovněž v poměru učitele
k žákovi je mnoho nedemokratického. Škola by měla dát žákovi prožít
všechny základní prvky demokratického soužití. I vztah školy a školských
úřadů postrádá prvky demokracie.
V závěru článku pak píše: „V připravované školské reformě samý
diktát. Hlasu učitelstva se nedbá. Hlavní zásadou komise expertů,
zabývající se reformou, je nepřipustit k slovu oposici. Nedůvěřuje se
učiteli a panuje mínění, že jeho individualitu nahradí předpisy z Prahy.
Tento stav je podivný u národa, který má demokratickou tradici.
Učitelské vzdělání se konečně musí dostat z politických tahanic.“
Na závěr třeba dodat, že Jan Uher se po německé okupaci zapojil do odboje, byl zatčen a 27. 10. 1942 v Berlíně popraven.
Ke školské reformě se vyjádřil v květnovém čísle z roku 1932 v článku
„Reforma školství“ i Emanuel Rádl: „Mám dojem, že se nejméně mluví
o reformě obsahu výchovy, obsahu toho, co se žákům vůbec má ve škole
podávat; zdá se mi, že tento úkol je nejtěžší, protože se nedá provést
žádným usnesením, žádnou rekonstrukcí škol ani hodin vyučovacích,
jestliže nebyl předem připraven důkladnou intelektuální prací a nebyl
soustavně propagován ve veřejnosti. Zdá se mi, že někdy přes všechny
reformy školské metodiky a reformy organisační obsahově trváme na docela
zaostalých názorech. A přece by konec konců měla být i metoda vyučovací
i organisace školy jen prostředkem k lepšímu zpracování obsahu toho, co
se žákům ve škole podává.“ A dále pokračuje: „Škola je sice přirozeně
konservativním zřízením, kde se budou vždycky zpracovávat ty názory,
které veřejnost už vyřídila a které se staly v podstatě oficiálními; to
nutně souvisí se samým školským zřízením. Nicméně má škola podávat
populárně a v metodickém zpracování aktuální životní ideály, kterými
svět žije. Potom je však třeba, aby tento skutečný obsah veřejného
života byl jasně formulován před veřejností a aby byl zaň veden napřed
boj v novinách a na schůzích, než se začne zavádět do škol. …Co
pokládáme za nejsvětější pro člověka naší doby, za naprosto nutné pro
plný život, co chceme, aby nutně naše děti věděly? Čím jasněji si
dovedeme na tuto otázku odpovědět, tím jasnější nám bude cíl reformy
školské.“
Rádl pak uvádí čtyři oblasti v obsahu vyučovacím, které jsou už zralé aspoň pro veřejnou diskusi. Jsou to:
1. „Naše školy obecné jako střední jsou pořád historisující. Dějiny
českého národa, a to pochopené v duchu našich romantiků, jsou jejich
základem. …Což nikdo necítí, jak je to nemožné ještě dnes vtloukat dětem
do hlavy rozeznávání všelijakých Boleslavů, Břetislavů a Spytihněvů
a jak se všichni jmenovali, vědomosti o tom, kdy panovali, s kým se
náhodou oženili a koho náhodou zabili? Nikdo těch vědomostí nepotřebuje
k ničemu: ani v politice, ani v literatuře, ani v mravním životě, ale
školami se to vleče jako mrtvý materiál. Potřebujeme jako soli
demokratických dějin, kulturních, světových, které by vedly žáky
k ušlechtilému životu a nikoli všeliké odříkávačky o Mnatovi a Vojenovi.
Tuto reformu historie neprovede však žádný ministr ani žádná komise; tu
je třeba smělých historiků nových, kteří se nebojí rozházet krám
historie dnešní. Kulturní práce veřejná tu musí předcházet; reforma
školy se pak poddá sama sebou.“
2. „S historií souvisí česká literatura a český jazyk. I tu
potřebujeme smělé kritiky našich dosavadních literárních názorů, jejichž
zkameněliny se tradují na školách… Zdá se, že v dnešním tradování
literatury na školách je povrchnosti ještě víc: …Mají ti spisovatelé,
o nichž se tam vážně jedná, nějakou všeobecnou kulturní cenu? …Trvám, že
nikdo nikdy v životě ani praktickém ani duchovním nebude potřebovat
znát obsah Rohovina Čtverrohého, a bude-li jej náhodou potřebovat, najde
si poučení v nějaké české encyklopedii; k čemu se tím obtěžuje škola?
Potřebujeme radikální reformy našeho názoru na dějiny československé
literatury; potřebujeme dějiny literatury české jakožto literatury
světové, opravdu estetické, dějiny myšlenek, dějiny krásy, a nikoli
dnešní odříkávačky, kdy se kdo narodil a kdy napsal nějakou kuchařskou
knížku. Opět však nelze očekávat od ministrů, od reformních komisí, že
tento úkol provedou; tu je třeba veřejného kulturního zápasu, vedeného
jednotlivci.“
3. „Mluví se o významu klasické literatury pro náš kulturní život. …
Jaký má a měla opravdu klasická literatura význam pro nás? …Co znamená
klasická literatura pro naše vlastenectví, pro naši poesii, pro naši
politiku… Sám nejsem proti antice; uznávám, že na ní stojí evropská
civilisace; ale nevidím, že by tento fakt byl vyjádřen ve způsobu, jak
a čemu se učí ve školách z latiny a řečtiny. I tu potřebujeme hlubší
analysy antiky a jejího významu pro moderní život.“
4. „Každou chvíli někdo vystoupí a upozorňuje na nějaký předmět podle
něho důležitý, který ještě není zaveden na střední školu. Tu
sociologie, tu politika, tu všeobecná biologie, tu národní hospodářství
a nevím co ještě. Myslím, že to je zvrácená metoda, takto zatěžovat
školu novým a novým materiálem. …V první řadě by bylo třeba vybojovat
takovým předmětům uznání ve veřejnosti; vnutit je našincům tak, aby
museli o nich přemýšlet, a potom automaticky se do školy dostanou.“
A na závěr pak Rádl shrnuje: „Reforma školy znamená reformu
veřejnosti. Jde o ideály, o nové programy, o samostatnou koncepci
kulturního života. Jen pokud nové myšlenky žijí ve veřejnosti, mají
právo žádat, aby byly zavedeny do škol. Jinak bude reformování záležet
jen v malicherné hádce o to, kolik hodin dáme botanice a kolik
středověké češtině.“
Reforma školství z počátku třicátých let nebyla dokončena; přišla
okupace a válka a pak se začalo reformovat znovu a reformuje se dosud.
Že by se však vážně vzaly Uhrovy a Rádlovy názory, není patrné.
Politická situace v Republice československé byla vůči situaci
v okolních zemích relativně poklidná. Představitel separatistického
hnutí Vojtech Duka byl stále ve vězení za špionáž a fašistický židenický
puč z ledna 1933 byl potlačen dříve, než se mohl rozvinout. Jinak to
bylo v Evropě. K bolševické a fašistické Mussoliniho revoluci přibyla
Hitlerova nacistická revoluce z ledna 1933. A po červencovém puči v roce
1934 skončila První Rakouská republika. Zavražděného kancléře
Engelberta Dollfusse vystřídal Kurt Schuschnigg a nastalo krátké období
autoritativního Rakouského státu.
Leč ještě na podzim roku 1931 se pro autory Revue zdála doba plná
nadějí. Jaroslav Šimsa píše v úvodníku prosincového čísla z roku 1931
„Sláva na výsostech Bohu, na zemi pokoj a lidem dobrá vůle!“: „Nikdy
snad nezazněl tento vánoční chvalozpěv z takové hloubky a takovou silou,
jako bude zpíván mnohými a mnohými upřímnými lidmi o těchto vánocích.
Od těchto vánoc do příštích, to je rozhodující rok, mezník v poválečném
vývoji lidstva. Provede se naléhavá sociální reforma nebo aspoň závdavek
na tuto sociální reformu, po které volá neklidný a zubožený svět? Neboť
i odzbrojení znamená kus té velké, celkové reformy lidské společnosti:
krok k sjednocení v rodinu Boží, k obnovení světa, které by aspoň bylo
odleskem Božích řádů, Boží spravedlnosti a lásky.“ Tato slova J. Šimsa
píše v nadějném očekávání výsledků odzbrojovací konference, která se
měla začátkem roku 1932 sejít v Ženevě. Křesťanská revue dokonce vydala
k této připravované konferenci i zvláštní přílohu autorů J. Šimsy
a J. B. Součka o problematice odzbrojení.
O průběhu této konference Revue ale zvláště neinformovala. Až
v říjnovém čísle z roku 1932 v článku „Ztroskotala odzbrojovací
konference?“ se Jaroslav Šimsa snaží najít pro tuto konferenci nějakou
naději, protože její neúspěch by významně oslabil význam Společnosti
národů. Konference ztroskotala a Společnost národů se významně oslabila.
A otevřela se cesta k nástupu nacismu v Německu.
Křesťanská revue podrobně informovala o církevním dění v Německu,
a to i prostřednictvím anonymních kontaktů z Německa. S překvapením
zaznamenala rychlý sesun německých evangelíků a jejich tichou či zjevnou
podporu nacismu a antisemitismu reprezentovanou „německými křesťany“
a odolnější postoj vůči nacismu u katolíků.
V říjnovém čísle z roku 1933 na závěr článku „Těžkosti německého
protestantismu“ J. L. Hromádka píše: „Ale dnešní krise německého
evangelictví má příčiny ještě zvláštní, vyvěrající z povahy německého
luterství a z luterské reformace. Že právě německý protestantism byl tak
proniknut romantickým idealismem, má svůj důvod ve vnitřní náboženské
a bohoslovecké stavbě luterské. Je to otázka tak složitá, že budeme
nuceni jí věnovati jednu samostatnou studii. Stručně chci jen říci, že
Luther svým pojetím svátostí a svou christologií umožnil vpád romantiky
do luterského bohosloví a svým nominalismem potlačil i oprávněné snahy
kulturně humanistické. Dnešní zápas německého evangelictví má po mnoha
stránkách kořeny v daleké minulosti.“
10. ledna 1934 byl popraven Marinus van der Lubbe, údajný strůjce
požáru Říšského sněmu. A E. Rádl v lednovém čísle z roku 1934 k tomu
napsal poznámku:
„(Běda chudým!) Noviny přinášejí zprávu, že byl včera popraven van
der Lubbe, odsouzený lipským soudem pro zapálení Říšského sněmu. Noviny
celkem přijímají popravu jako pochopitelnou. Neboť jednalo se o člověka
zcela bezvýznamného; nebyl ani pořádným komunistou, nebylo ani jasno,
má-li zdravý rozum, a skoro všichni věří, že byl pouhým nástrojem
v rukou cizích. Co s ním? Příliš lidská historie se tu opakuje už po
tisíciletí: pánové se poprali: sluhové jsou biti. Pánové se seprali:
před soudem stáli komunisté a národní socialisté; zuřivě na sebe
útočili, ale i Torgler, i Dimitrov i Goering dávali najevo, že oni
všichni stojí vysoko nad Lubbem, na něhož přese všechnu vzájemnou
zuřivost svorně si všichni otvírali hubu. Bídný člověk! Poslouchal
jejich učení a bral je doopravdy. Vymyslili si učení o revoluci: on,
chudák, jim uvěřil, šel a zapálil parlament, protože to myslil
s revolucí doopravdy. A i potom se choval tak, jak se na blahoslavené
chudé duchem sluší a patří: nezapíral; vyložil, proč zapálil, a potom už
jen čekal, až ho za to zabijí. A tak ho zabili po zákonu tohoto světa.
Chudák to odskáče všude; vůdcové si vzpomenou na demonstraci, lid se dá
postřílet a vůdcové se schovají. Vůdcové reformují svět a chudáci zatím
trpí s nadšením hlad. A je to jedno, jsou-li to vůdcové křesťanští,
demokratičtí nebo komunističtí: chudák byl, jest a bude bit, protože těm
vůdcům věří. Po nějaké době Německo se nějak srovná s dnešními odpůrci;
Torgler a Dimitrov snad jednou jako delegáti nějakého chudého lidu si
podají ruku s Goeringem a všichni si budou dohromady připíjet na zdraví;
chudáci se budou na to s nadšením dívat. A na Lubbeho zatím celý svět
zapomene. Co by také potřeboval vzpomínat, když každý den nám přináší
historii nových a nových Lubbeů?!“
A tak se stalo a stává.
(pokračování)