Filosofické dílo Emanuela Rádla (k 75. výročí úmrtí českého filosofa) | Ladislav Pokorný
Když uprostřed hrůz druhé světové války, 12. května 1942, ve svém
pražském bytě v izolaci od vnějšího světa filosof Emanuel Rádl zemřel,
ležel u jeho lůžka útlý rukopis, nazvaný Útěcha z filosofie.
Autor sám jej označil za svůj filosofický odkaz. Můžeme se jen
dohadovat, zda tušil, že toto jeho poslední dílo po jeho poválečném
vydání vzbudí spíše než kladné přijetí rozpačité diskuse, které svým
způsobem přetrvávají dodnes. Tato skutečnost ovšem pramení ze samé
podstaty jeho uvažování, které nelze označit jinak než slůvkem
„rozporuplné“. Tato rozpornost, nehotovost Rádlova myšlení je pro nás
ale podle mého soudu současně velkou výzvou a svědectvím jeho velikosti.
Je smutné, že Rádl jako filosof je pro naši současnou odbornou
i laickou veřejnost téměř zapomenut. Přispělo k tomu jistě především
čtyřicetileté mlčení – pokud byl vůbec zmiňován, pak, odbyt oficiální
marx-leninskou ideologií, jako „reakční idealista“. Ale i po převratu
v roce 1989 byl a dodnes je připomínán zejména pro svou kritickou
angažovanost ve veřejném životě první republiky, pro svou kritiku
národnostní politiky (Válka Čechů s Němci), pro odpor k fašismu a nacismu (O německé revoluci)
a také pro kritické vyjadřování k různým otázkám kulturní a sociální
politiky, charakteristické podle něho především hypertrofií
liberalistického přístupu k problémům kulturním i mravním. Mnoho z toho
obsahují předválečné ročníky našeho časopisu, který pomáhal založit.
(Pěkně o nich referuje série článků Petra Krejčího v současném ročníku.)
Ale filosofie? Vedle Ladislava Hejdánka, který ve svých pracích na
Rádla programově, i když pochopitelně také kriticky navazuje, lze
v posledních desetiletích jmenovat hlavně Martina Šimsu, který Rádlovi
věnoval samostatnou knížku (Filosof a reforma světa). A právě
Šimsa patří k těm, kdo zmíněnou „Útěchu“ hodnotí spíše negativně, jako
ústup od předchozích burcujících Rádlových úvah. K tomu se ale ještě
dostaneme.
Nyní mi dovolte malou osobní odbočku. S Rádlem jsem se začal
seznamovat ve svých 18 letech. O filosofii jsem se trochu zajímal již
jako dospívající, na gymnáziu jsem chodil do filosofického kroužku a rád
jsem poslouchal výklady středoškolských učitelů v předmětu, který se
nazýval „filosofická propedeutika“. Můj zájem vzrostl poslechem
přednášek a při diskusích ve středoškolském klubu Akademické Ymky, kam
mě přivedl můj přítel a budoucí švagr Jan Šimsa. Na prázdniny v roce
1949, které jsem trávil s rodiči v šumavském Srní, jsem si proto vedle
jiných knížek vzal i u Laichtera vyšlé Rádlovy Dějiny filosofie,
které jsme shodou okolností měli doma. Dodnes si dobře vzpomínám, jak
jsem každou chvíli mizel do lesa a tam, sedě na žulovém balvanu, toto
dílo doslova hltal. Nepřeháním, řeknu-li, že na mě působilo jako
zjevení. Naprosto se totiž lišilo od všeho (z toho mála), co jsem zatím
o filosofii četl. Viděl jsem, že ani náhodou nejde o klasický akademický
spis učebnicového charakteru, ale nepřetržitý, většinou polemický
rozhovor autorův s dávnými i nedávnými filosofy, včetně těch
nejrenomovanějších (těch zejména). Pochopil jsem, proč byly tyto Dějiny
označeny jako „subjektivní a divoce svérázné“, jak je zmiňuje např. Neff
ve svém Filosofickém slovníku. Ale toto pojmenování, které
bylo zřejmě míněno jako pejorativní, se pro mne stalo naopak vizitkou
největší kvality a přitažlivosti, i když jsem tehdy zdaleka ne všemu
dobře rozuměl. S Rádlem mě kromě toho spojuje také jistá podobnost
našich profesionálních drah. Jak známo, jeho původní zaměření bylo
přírodovědné, první jeho práce byla dokonce geologická (týkala se gabra
Tužínka z lokality nedaleko jeho rodiště na Benešovsku), později se
zabýval biologií a filosofií přírodních věd; pro mne byla geologie
a užitá geofyzika náplní celého profesionálního života, až to mého
přítele Jana Šimsu vedlo v devadesátých létech k poznámce, že se
Křesťanské revue ujal opět „filosofující přírodovědec“ (což mě sice
potěšilo, ale i zahanbilo, protože srovnávat se s Rádlem bych si
nedovolil ani ve
snu).
Jak jsem se již zmínil, Rádlova filosofie, jak ji prezentuje zejména
ve svých Dějinách, nepředstavuje žádné ucelené „učení“, daleko spíše je
to neustálý duchovní zápas s jinými filosofy a občas i se sebou samým.
Zatímco marxistická filosofie se nás snažila přesvědčit, že osou dějin
filosofie je „boj materialismu s idealismem“, pro Rádla je jejich
červenou nití spíše „boj intelektualismu s aktivismem“. Ale ani tento
spor nechápe Rádl staticky, nýbrž jako spor neuzavřený a stále aktuální,
přičemž ani strany v tomto sporu nejsou neměnné. Tak třeba vidíme, že
tam, kde bychom očekávali jednoznačné Rádlovo přihlášení k filosofům,
jako byl Marx se svou tezí „úkolem filosofie není svět vykládat, ale
svět změnit“, Rádl s tímto postulátem sice souhlasí, ale s jistým
odstupem; i u Masaryka konstatuje, že „vidění pravdy pro pravdu, byť
jakkoliv nesprávné, něco do sebe má“, „jakoby Masaryk byl příliš pánem
pravdy a málo jejím služebníkem“. Platóna a Aristotela je třeba doplnit,
ale nikoliv nahradit pragmatismem.
Stěžejním prvkem Rádlova myšlení je rozlišení mezi tím, co „je“ a co
„býti má“. To je také základ jeho pojetí víry: víra není a nesmí být
souhlasem s tou či onou naukou, nýbrž výzvou k činu, přicházející
z budoucnosti, je věcí vůle, nikoliv rozumu. Při popisu Galileova sporu
s církví poznamenává, že byl-li tu kdo věřící, byl to právě Galilei. To,
co „býti má“, tu zatím není, ale náš život to rozhodujícím způsobem
ovlivňuje. (Na toto jeho rozpoznání navazuje Ladislav Hejdánek se svou
úvahou o „nepředmětné skutečnosti“.)
Poslední Rádlův spis Útěcha z filosofie (ostatně i jako samy
„Dějiny“) je dílo opět, i když jiným způsobem, zvláštní, rozporné.
Pomineme-li jednoduchá vysvětlení (Rádlova několikaletá vážná nemoc),
ani seriózním znalcům Rádlova díla nelze upřít jisté důvody k rozpakům.
Zdá se totiž, jakoby tu autor dost radikálně opouštěl mnoho ze svého
celoživotního díla. Ale je to omyl; jeho myšlením se napořád táhne
nevyslovená otázka: je opravdu příroda (a tím je myšleno vše, co prostě
„jest“, co je dáno) konec konců jen náhodný materiál, na němž má člověk
plnit své poslání? Anebo má nezávisle na člověku i nějaké poslání
vlastní? Martin Šimsa odpovídá na poslední otázku záporně a obviňuje
Rádla, že se navrací k předmětně pojaté metafyzice, kterou předtím
odmítal. Vskutku, Rádl zde svým způsobem rehabilituje Aristotela
i Tomáše Akvinského. Provádí jakousi syntézu „přirozeného“
a „zjeveného“, přírody a poslání, přírodovědy a duchověd. Přírodovědu
podle svých slov opustil; ve skutečnosti však opustil její klasické
chápání jako vědy popisné a k přírodovědě se z vyšší roviny vrací, aby
ji podřídil metodě duchověd. Na tomto vyústění Rádlova celoživotního
zápasu nevidím nic neústrojného. Je-li napětí mezi tím, co jest a co
býti má, základním motivem veškerého života, pak nemůže být omezeno na
člověka a jeho poslání ve světě. Tato otázka trápila Rádla celý život;
již v Moderní vědě hovoří se sympatiemi o Hendersonovi, který
i neživé přírodě přiznával metafyzický smysl v tom, že vytváří možnost
vzniku přírody živé (podobně to později, již po Rádlově smrti, chápal
Teilhard de Chardin). Není (podle Rádla) představa o neživém vesmíru jen
galileovský omyl? Rádl tak v „Útěše“ podle mne obnovuje jednotu světa.
Daná skutečnost není bez eschatologického významu, není jen náhodnou
příležitostí pro splnění poslání, ale má svůj zastupitelný vlastní
význam, připravuje totiž pro ně podmínky. V tomto smyslu má
i „předmětné“ chápání skutečnosti svůj význam, nesmí ale být opomenuta
jeho omezenost a služebná funkce.
Obrovské pokroky přírodovědy, exploze informačních technologií
a globální chápání skutečnosti vytvořily v nedávných desetiletích
předpoklady pro to, abychom, podle mého soudu, mnohým z Rádlových
duchovních zápasů rozuměli lépe než jeho současníci. Přesto se domnívám,
že jeho doba teprve přijde.