Co poví židovství o křesťanství : Rozhovor s rabínem Davidem Novakem
David Novak (narozen 1941) působí jako profesor judaistiky na
univerzitě v kanadském Torontu. Spolu s dalšími třemi židovskými kolegy
v roce 2000 uveřejnil přelomové židovské prohlášení o křesťanství
nazvané Dabru emet (Mluvte pravdu), které podepsalo na tři sta
židovských rabínů a učenců. V záhlaví rozhovoru s Davidem Novakem
otiskujeme úvodní odstavce tohoto prohlášení (v překladu Petra Slámy)
a jeho osm klíčových tezí (z nichž každá je v textu prohlášení podrobně
komentována v samostatných odstavcích). Úplný text Dabru emet byl uveřejněn v knize Čítanka židovsko-křesťanského dialogu, Kalich/Vyšehrad, Praha, 2003, str. 285–287.
V posledních letech nastal ve vztahu Židů a křesťanů dramatický
a nebývalý posun. Po dobu bezmála dvou tisíciletí židovského exilu
považovali křesťané židovství většinou za jakési nepovedené, v nejlepším
případě přípravné náboženství, jehož naplněním je křesťanství. Za
desetiletí, která uplynula od katastrofy šoa, se však křesťanství
dramaticky změnilo. Stále více křesťanských uskupení, jak
římskokatolických, tak protestantských, přichází s veřejným vyjádřením
své lítosti nad krutostmi, kterých se vůči Židům a židovství křesťané
dopouštěli. Podobná prohlášení hovoří o potřebě reformy křesťanského
učení v tom smyslu, aby byla Boží trvalá smlouva s židovským lidem
uznána a bylo možno radovat se z toho, čím přispělo židovství světové
civilizaci i křesťanství samotnému. Máme za to, že tyto změny zasluhují
pozornou židovskou odpověď. Jsme přesvědčeni – a hovoříme zde sami za
sebe jako mezidenominační skupina židovských intelektuálů – že nastal
čas k tomu, aby Židé vzali křesťanské snahy o úctu k židovství na
vědomí. Myslíme si, že je nyní třeba přemýšlet o tom, co poví židovství
o křesťanství.
Jako první krok nabízíme osm stručných tezí o tom, jak k sobě Židé
a křesťané mohou přistupovat: 1) Židé a křesťané vzývají téhož Boha.
2) Židé i křesťané nacházejí autoritu v téže knize, v Bibli. 3) Křesťané
mohou respektovat nárok Židů na zemi Izrael. 4) Židé a křesťané
přijímají mravní zásady Tóry. 5) Nacismus nebyl křesťanským fenoménem.
6) Některé lidsky nesmiřitelné rozdíly, které mezi Židy a křesťany jsou,
zůstanou otevřeny až do doby, kdy Bůh vykoupí celý svět, jak stojí
v Písmu. 7) Nový vztah mezi Židy a křesťany neoslabí židovský způsob
života. 8) Židé a křesťané mají společně pracovat pro spravedlnost
a mír.
Vážený pane rabíne, profesore Novaku, vaše jméno je ve skutečnosti
jedním z nejobvyklejších českých příjmení. Čím to je? Pocházíte z této
země?
Ano, ačkoli jsem se narodil ve Spojených státech, stejně jako oba
moji rodiče. Ale tatínek mého tatínka pocházel z města, které se jmenuje
Teplice, tedy z takzvaných Sudet. Byl německy mluvící občan této země.
Jsem si jist, že aspoň trochu česky uměl, ale doma mluvili německy. Lidé
z České republiky, kteří mě potkávají, mě někdy osloví česky a pak se
diví, že neumím odpovědět. Jmenujete se Novák, tak byste přece měl
mluvit česky, ne?
Přijel jste do Prahy na konferenci na Právnické fakultě Univerzity Karlovy.
Jak se vám tady líbí?
Nejsem tady poprvé a i tentokrát jsem se moc těšil. Mám v této zemi
své předky. A velmi dobře vím, že v třicátých letech mnoho německých
Židů, kteří museli utéct z Německa, našlo útočiště právě
v Československu, které tehdy bylo považováno za téměř ideální
demokratický stát. Pamatuji si velmi živě, jak jsem byl ve Spojených
státech jako malé dítě přítomen nějakému setkání, kterého se účastnil
také jeden židovský ministr Benešovy vlády. Byl jsem docela prostořeký
chlapec, rád jsem zapřádal rozhovory s dospělými a tehdy jsme s tím
milým panem ministrem mluvili také o tom, že se jmenuji Novak a že naše
rodina pochází z Československa, stejně jako on. I tato moje vzpomínka
je součástí citového pouta, které mě k České republice
váže.
V naší zemi je vaše jméno spojeno především s přelomovým prohlášením
židovských učenců o křesťanství, nazvaném Dabru Emet. Co vás vedlo
k uveřejnění tohoto prohlášení?
Pod textem Dabru emet jsme podepsáni čtyři; původní formulaci textu
jsem dostal za úkol já. Od samého počátku jsme vycházeli z toho, že na
křesťanské straně došlo v posledních desetiletích k důležitým změnám.
Objevila se řada církevních prohlášení, která vyjadřovala zásadní změnu
postoje vůči Židům a židovství. Stále častěji se pak pochopitelně
ozývala ze strany křesťanů otázka: „A co si vy, Židé, myslíte
o nás?“
Mnoho Židů mělo a dosud má o křesťanství dost nepřesné představy.
Někteří se domnívají, že rozdíly mezi židovstvím a křesťanstvím jsou
zanedbatelné, případně že na náboženství stejně nezáleží, takže o nic
nejde. Jiní mají naopak za to, že křesťanství a židovství jsou vzájemně
nepřátelské tradice, a kdykoliv tedy křesťané říkají ano, Židé musí říct
ne, a naopak. A protože jsme otázku po židovském názoru na křesťanství
dostávali od křesťanských přátel stále častěji a protože rabínská
tradice říká, že když se tě někdo upřímně ptá na důležitou otázku, měl
bys odpovědět, měli jsme za to, že je potřeba takovou odpověď
zformulovat.
Všichni čtyři spoluautoři prohlášení se dlouhodobě účastnili
rozhovorů s křesťanskými kolegy, teology a představiteli církví. V mém
případě byla zkušenost kontaktu s křesťanstvím ještě hlubší, studoval
jsem mimo jiné pod vedením evangelického teologa Markuse Bartha, syna
Karla Bartha (dokonce jsem se i se samotným Karlem Barthem jednou
setkal). Doktorská studia jsem absolvoval na katolické Georgetown
University. V mém případě bylo zformulování Dabru emet vyústěním
určitého neformálního rozhovoru, který probíhal už celá léta.
Podstatným kontextem, ve kterém toto prohlášení vzniklo, je úplně
nová společenská situace, ve které se dnes jak Židé, tak křesťané
nacházejí. Obě komunity jsou více méně na okraji společnosti. V severní
Americe je ve skutečnosti asi snazší být praktikujícím Židem než
křesťanem, protože je hodně lidí, kteří mají proti křesťanství zásadní
kritické výhrady a kteří se z různých důvodů na církev zlobí. A zároveň
platí, že mnoho lidí si dává velký pozor, aby jejich veřejný projev
nebyl vykládán jako antisemitismus. Tím pádem mají křesťané v současné
době vlastně podobnou zkušenost, jako mívali po celá staletí Židé.
Česká republika je velmi sekulární a zároveň platí, že hodně občanů
České republiky má vůči židovské kultuře přátelský postoj.
Přitom ale
je v české společnosti vůči křesťanské církvi dosti obvyklý postoj
podezření, takže zde nejspíš platí to, co jste právě popsal. V jakém
smyslu přinesla právě sekularizace nový kontext pro židovsko-křesťanské
vztahy?
Tváří v tvář výzvě, kterou představuje zesvětštění současné kultury,
jsou Židé a křesťané v mnohém spojenci. V minulosti byli křesťané velmi
početní a měli ohromnou moc, kulturní i politickou, zatímco Židé byli
nepočetnou menšinou, což vzájemné vztahy silně poznamenávalo.
Samozřejmě hraje svoji roli také stín holokaustu. Jsou historikové,
kteří trvají na tom, že nacistická genocida Židů byla přirozeným nebo
dokonce nutným důsledkem staletí křesťanského antijudaismu. My
v prohlášení Dabru emet tvrdíme něco jiného. Některé prvky křesťanské
tradice nepochybně k antijudaismu vedli, ale ideologický rasismus
přispěl k tragédii holokaustu daleko víc.
A především je třeba říct velice jasně: jako Židé jsme přesvědčeni,
že ti křesťané, kteří riskovali život ve snaze zachránit Židy před
nebezpečím, byli daleko věrnějšími křesťany než ti, kteří byli loajální
vůči nacistickému režimu nebo se na pronásledování Židů přímo podíleli.
Podstatným teologickým problémem zůstává tak zvaná teologie náhrady,
tedy přesvědčení, že křesťanská církev plně nahradila židovský lid a ten
už jaksi nemá důvod dál existovat. Jako Žid bych k tomu řekl asi toto:
Na jednu stranu křesťané pochopitelně musí nějak teologicky odůvodnit,
že nejsou jenom jakýmsi „rozšířením judaismu na nežidy. To ale
neznamená, že Bůh s židovským národem skončil a všechna zaslíbení přešla
na církev. Říkejme tomu umírněná teologie náhrady. Proti takové
teologii, která se může opřít třeba o pojetí smlouvy u Jana Kalvína,
nemám zásadní námitky. Tato teologie velmi zjednodušeně říká: Bůh nikoho
neodmítá. Tím, že povolal křesťany, nezavrhl Židy. Židé nepřestali být
součástí smlouvy s Hospodinem tím, že vzniklo křesťanství.
Podle mého přesvědčení není z židovské strany nutné teologickou
legitimitu křesťanství popírat, pokud křesťané neupírají teologickou
legitimitu judaismu. Jestliže křesťané chtějí obývat dům Božího lidu,
nemám nic proti tomu, samozřejmě dokud mne z něho nezačnou vyhazovat.
Věděli jsme, že z osmi tezí Dabru emet narazí na největší kontroverzi
právě věta, že nacismus nebyl křesťanským fenoménem. A také to tak
dopadlo. Chtěl bych ale říci toto: Skutečnost, že křesťanství přispělo
k vytvoření klimatu, které umožnilo pronásledování Židů za druhé světové
války, je dnes obecně uznávána. A i díky tomu křesťané v uplynulých
sedmdesáti letech svoje postoje k židovství a k Židům opravdu zásadním
způsobem přehodnotili. Proto dnes může i židovství nabídnout vstřícné
přehodnocení vztahu ke křesťanství.
Na druhé straně nemůžeme dojít do opačné krajnosti a říkat, že mezi
židovstvím a křesťanstvím podstatný rozdíl není. To je relativismus,
který podle mě nikomu nic dobrého nepřinese.
Co se týče mé osobní zkušenosti, chtěl bych zmínit ještě jednu věc.
Vyrůstal jsem ve zvláštních rodinných podmínkách. Moji rodiče měli
křesťanské přátele. Šlo zejména o jednu rodinu, byli to velice zbožní
anglikáni, jmenovali se Jonesovi. Moji rodiče nebyli ateisté, ale nebyli
ani nábožensky praktikující, judaismus pro ně nebyl důležitý. Já jsem
ale prožil v relativně raném věku velice silné náboženské obrácení a mé
rodiče to uvádělo do rozpaků. A právě ta úžasná křesťanská rodina mě
před rodiči velmi obhajovala. Říkali: „Měli byste být hrdí na to, že
dědictví židovské tradice bere váš syn tak vážně.“ Takže jsem měl ve
věci víry křesťanské spojence. Myslím, že i tato zkušenost moje postoje
k židovsko-křesťanskému dialogu ovlivnila.
Z vašeho odborného konání a také z vašich knih je zřejmé, že máte
dlouhodobý badatelský zájem o židovský pohled na nežidy, což je trochu
širší téma, než je židovský pohled na křesťanství a křesťany. Jaký je
tedy rabínský pohled na nežidovské lidstvo?
To je samozřejmě složitá otázka. V nejstarších dobách to bylo
jednoduché: Židé uctívají jediného pravého Boha, Stvořitele nebe a země,
ostatní uctívají jiné bohy. Později se rabíni stále více věnovali
otázce, jak je to s křesťany a muslimy a jinými monoteisty, kteří podle
svého vlastního svědectví uctívají téhož jediného Boha jako Židé, tedy
Stvořitele nebe a země. A co říci k tomu, když spousty nežidů žijí velmi
ušlechtilým a eticky chvályhodným způsobem života? Uctívači model byli
podle rabínských tradic nemravní. Rabíni vycházeli z přesvědčení, že
modlářství nutně vede k nemravnému životu. Ale neplatí to i obráceně?
Tedy že ušlechtilí lidé nemohou být modloslužebníci? V židovské tradici
postupně sílilo vědomí toho, že ačkoliv Bůh vyvolil Izrael k zvláštnímu
úkolu, neznamená to, že se nezajímá o ostatní národy, že se jim
nezjevuje, že s nimi nejedná, že o ně nepečuje.
Tato velkorysejší perspektiva umožnila Židům, žijícím v nežidovském
prostředí, pěstovat dobré vztahy se svými nežidovskými sousedy, aniž by
o nich nutně smýšleli negativně a bez úcty k jejich životnímu stylu.
Postupně se vytvořila teologická platforma pro dobré sousedské vztahy,
založené na vzájemném respektu, aniž by Židé vnucovali své tradice
ostatním.
V prohlášení Dabru emet vyjadřujete uznání křesťanům za podporu
státu Izrael, ale nepodmiňujete přátelství mezi Židy a křesťany
jednoznačnou politickou loajalitou křesťanů vůči izraelské vládě.
Jaký
postoj křesťanů vůči státu Izrael je podle vás žádoucí?
My Židé jsme pochopitelně velmi vděčni, že křesťané v současné době,
skoro všichni, uznávají právo židovského národa na zemi Izrael. Musíme
ovšem v této citlivé záležitosti velmi opatrně formulovat. Nemám
v žádném případě na mysli nějaký slepý křesťanský sionismus. Když řeknu,
že Židé mají právo žít v zemi Izrael, zároveň musím rychle a poctivě
dodat, že podle židovské tradice mají i jiné pospolitosti právo tuto
zemi obývat.
Nesmíme svědomí lidí zavazovat loajalitou ke konkrétní politické
linii té či oné izraelské vlády. Jde o principiální uznání legitimity
tohoto státu. Existují totiž křesťanské skupiny, a ovšem také židovské
skupiny, které jsou zcela principiálně proti-sionistické. A to mi dělá
starosti. Hodně Židů nesouhlasí s některými rozhodnutími izraelské
vlády, to je naprosto v pořádku. Ale na druhé straně musíme pamatovat na
to, že v židovské duchovní tradici má země Izrael odnepaměti velice
zvláštní místo. Je to prostě podstatný prvek židovské víry, židovské
identity a dějin židovského národa.
Mám-li být konkrétní, v židovské pospolitosti je antisionismus buď
extrémně pravicový, nebo extrémně levicový. Extrémně pravicové
ultraortodoxní kruhy říkají, že Izrael je pouhý sekulární stát, který
nemá žádnou náboženskou legitimitu. Krajní levice zase vychází
z určitého univerzálního pojetí člověka a společnosti. Proto odmítá něco
tak „partikulárního“ jako vytvoření státu, který by měl zvláštní
kulturně náboženský význam pro konkrétní národ.
V prohlášení Dabru emet jsme se v této věci snažili jít rozumnou
střední cestou. Naše konstatování ohledně kladných postojů křesťanů
k zemi Izrael, kterých si vážíme a které vítáme, je myslím vyvážené.
Nevyžadujeme nekritickou podporu. Sám jsem se podílel nejen na formulaci
původního textu, ale také na překladu do němčiny a do hebrejštiny. Mimo
jiné proto, abych dohlédl na správnou volbu slov, aby v němčině
a hebrejštině zaznělo přesně to, co jsme se snažili vyjádřit
v originálním anglickém znění.
Pane rabíne, prohlášení Dabru emet bylo publikováno před sedmnácti
lety.
Když se podíváte na současnou podobu židovsko-křesťanských
vztahů, myslíte si, že se nějaký významný posun skutečně stal?
Čelíme
dnes jiným zásadním výzvám ve srovnání s dobou, kdy bylo toto prohlášení
uveřejněno?
Myslím, že dobré důvody k partnerské spolupráci mezi Židy a křesťany
s postupující sekularizací současné kultury spíše přibývají. Například
v provincii Quebec v Kanadě byl sekularismus v podstatě prohlášen za
státní náboženství. Občané nemají nosit pokrývku hlavy, která vyjadřuje
jejich náboženskou příslušnost, křesťané nemají mít na krku kříž, Židé
by neměli na veřejnosti nosit jarmulku a tak podobně. To je myslím velký
problém. Vždycky je samozřejmě nebezpečné vytvářet spojenectví na
základě identifikace společného „nepřítele“. Ale musíme si jako Židé
a křesťané uvědomit, že sekulární stát má tendenci vstupovat do role
nejvyšší autority v morálních otázkách, a to nejednou v konfliktu
s etikou vycházející z náboženské víry. Myslím, že stojí za to společně
promýšlet způsoby, jak vnášet do veřejných rozprav prvky tradiční
náboženské moudrosti, samozřejmě v jazyce věcných argumentů a vědeckých
analýz. Ostatně, moje zkušenost je, že přírodověda tady bývá překvapivě
často spojencem. Nejednou totiž při podobných rozhovorech docházíme
k závěru, že Bůh měl pro to či ono přikázání velmi dobré věcné důvody.
Pavel Hošek