Ámos 5,4 v rabínských komentářích [Daniel Mayer]
Dotazovat
se Hospodina na jeho mínění a nacházet v Božích slovech návod,
jak se zachovat v některých problematických situacích, s nimiž
si například ani sám Mojžíš nevěděl rady, bylo ne sice
častou, ale všemi akceptovanou praxí. V Tóře nalezneme několik
příkladů, kdy je nutné se Hospodina dotázat, jak se má národ
synů Izraele v určité situaci zachovat. Uveďme případ
muže, který sbíral o šabatu dříví a nebylo zřejmé, co se s
ním má stát (Numeri
15,32–36),
nebo otázka, zda mají Celofchadovy dcery právo dědit po svém
zemřelém otci (Numeri
27,1–11).
Také těhotná Rebeka se šla dotázat Hospodina na to, co ji čeká
(Genezis
25,22).
Mojžíš celý den soudí lid, neboť ten k němu přichází
dotazovat se Boha (Exodus
18,15).
Dalším, kdo se dotazoval Hospodina, ale Bůh mu neodpovídal,
protože jej zavrhl, byl Saul (1.
Samuelova 28,6).
Slova
„dotazovat se na Hospodina“ mají též význam „hledat
Hospodina“. Proto v Izajášovi
55,6
čteme: „Dotazujte se na Hospodina, dokud je možno ho najít...“
Těmito slovy začíná haftara pro veřejné postní dny. Stejný
význam, tedy „hledat, vyhledávat Hospodina“ mají slova, která
čteme v knize proroka Amose
5,4:
„Toto praví Hospodin domu izraelskému: Dotazujte se na mne a
budete žít.“
Oproti
použitému novějšímu ekumenickému překladu Bible dali
překladatelé ve starším vydání řady Starý
Zákon, překlad s výkladem,
kterou vydal Kalich v 60. až 80. letech minulého století, u Ámose
5,4 přednost dalšímu významu hebrejského slovesa daraš
-
lidroš,
a to ve smyslu hledat.
„Hledejte
mne a budete žít“
(Am 5,4).
Nyní
se podívejme na některé komentáře a stati z klasických
židovských starověkých, středověkých a novějších pramenů
objasňující a vysvětlující tato Amosova slova.
V
talmudickém traktátu Makot
23b-24a
se uvádí kázání rabína Simlaje, který náležel k druhé
generaci palestinských amorajim (asi 205–260 o.l.). Rabi Simlaj
kázal: „Mojžíšovi bylo řečeno 613 příkazů čili micvot…
Přišel David a zredukoval je na jedenáct, neboť stojí psáno
(Žalm
15,1–5):
Žalm Davidův. Hospodine, kdo smí pobývat v tvém stanu kdo smí
bydlet na tvé svaté hoře? Ten, kdo žije bezúhonně, ten, kdo
jedná spravedlivě, ten, kdo ze srdce zastává pravdu, nemá
pomlouvačný jazyk, druhému nedělá nic zlého, na svého druha
nekydá hanu, pohrdá tím, kdo je hoden zavržení, váží si těch,
kdo se bojí Hospodina, nemění to, co odpřísáhl, byť i ke své
škodě, nepůjčuje na lichvářský úrok, nedá se podplatit proti
nevinnému. Ten, kdo takto jedná, nikdy se nezhroutí…“ Přišel
Izajáš a zredukoval je na šest, neboť stojí psáno (Izajáš
33,15):
„Ten, kdo žije spravedlivě, a mluví, co je správné, a zavrhuje
zisk z vydírání, ten, kdo třepe rukama, že nevezme úplatek, kdo
si zacpe uši, aby neslyšel výzvu k prolévání krve, kdo zavírá
oči, aby nepřihlížel ke zlu…“ Potom
přišel
Micheáš a zredukoval je na tři, neboť stojí psáno (Micheáš
6,8):
„Člověče, bylo ti oznámeno, co je dobré a co od tebe Hospodin
žádá: jen to, abys zachovával právo, miloval milosrdenství a
pokorně chodil se svým Bohem.“ Potom
se ještě
Izajáš vrátil a zredukoval je na dvě, neboť stojí psáno
(Izajáš
56,1):
Toto praví Hospodin: „Dodržujte právo, jednejte spravedlivě.“
Přišel Ámos a zredukoval je na jedno, neboť je řečeno (Ámos
5,4):
Toto praví Hospodin domu izraelskému: „Dotazujte se mne a budete
žít!“
Midraš
Bemidbar
Raba 10:1
uvádí slova Písně písní „Patro jeho úst
je přesladké“ (5,16). To je Svatý, budiž požehnán. Podívej,
co říká (Ámos
5,4):
Toto praví Hospodin domu izraelskému: „Dotazujte se mne a budete
žít.“ Máš snad
sladší slova? Midraš tím chce naznačit, že i když synové
Izraele přestupují přikázání Tóry, Hospodin je nabádá k
pokání a mluví s nimi laskavě a sladce. Když lid Izraele
zhřešil, nabádá jej k pokání slovy:Toto
praví Hospodin domu izraelskému: „Dotazujte se mne a budete žít!“
Oni se ho nedotazují, nehledají ho až do okamžiku, kdy k nim
volá: „Dotazujte se mne“ a ještě jim, hříšníkům, daruje
život. Je něco sladšího než smířlivá slova, jimiž Všemohoucí
hovoří k těm, kteří se k němu obrátili zády?
Prorok
Ámos se pak obrací k hříšnému lidu slovy 14. a 15. verše,
která upřesňují význam slov 4. verše. Co znamená dotazovat se
Hospodina? „Hledejte
dobro a ne zlo a budete žít… Mějte v nenávisti zlo a milujte
dobro, uplatňujte v bráně právo. Snad se Hospodin, Bůh zástupů,
smiluje nad pozůstatkem lidu Josefova.“
Středověký
komentátor rabín Šlomo
Jicchaki,
známý též pod hebrejským akronymem RAŠI
(1040–1105) objasňuje význam Božích slov „Dotazujte se mne a
budete žít“ velmi stručně: „Vykonali pouť, aby dostáli svým
slibům (závazkům) v Jeruzalémě.“ Z tohoto lze usuzovat, že v
RAŠIHO pojetí zmíněných slov znamená povinnost synů Izraele
navštívit během tří poutnických svátků (Pesach, Šavuot a
Sukot) Jeruzalém a přinést do Hospodinova domu Tórou předepsané
oběti nebo jimi slíbené dary.
Komentátor,
rabín, filosof David
Kimchi,
známý také pod akronymem RADAK
(1160–1235) píše ve svém komentáři na Amosovu knihu (Am
5,4–5): Ačkoliv bylo o vás rozhodnutí již učiněno, budete
ještě žít ve své zemi, pokud se budete na mne dotazovat.
Rabín
Samson
Raphael Hirsch
(1808–1888) uvádí ve svém komentáři, co znamená „hledat
Boha“:
Znamená to hledat u něho učení-Tóru a spásu. Toto
charakterizuje všechny cesty, jejichž prostřednictvím se k Bohu
obracíme. Během celého našeho života jsou naše činy a osud
zhmotněním oddanosti Bohu a jeho jedinečnosti. Ámosova slova
přinášejí to nejzákladnější, co od nás Hospodin očekává;
aby člověk byl mezi těmi, kteří Hospodina hledají. Toto je
úloha nám určená od počátku schopnosti uvažovat až do chvíle,
kdy vrátíme duši jejímu Stvořiteli. Hledat Boha vyjadřuje
čistou pravdu a spásu. Pokud budeme prosit o Tóru a spásu, Bůh
nám dá okamžitě sám sebe a náš život do nejmenších detailů
bude veden v jeho blízkosti anebo Bůh bude sídlit uprostřed nás
a veškerá naše existence bude směřovat k naplnění jeho vůle…
„Lid
ke mně přichází dotazovat se Boha“
(Exodus 18,15).
Toto
byly komentáře, které čtenáři Ámose 5,4 objasňují a
přibližují. Můžeme říci, že právě tento verš je jedním
z prorokových zásadních slov. Dotazovat se na Hospodina či
hledat Hospodina může jen člověk, kterému opravdu jde o poznání
Tóry a v ní obsažených přikázání – micvot.
Soustavným studiem Tóry hlouběji porozumí Hospodinově vůli a
svému místu na Zemi a v lidské společnosti.
Prorok
Ámos žil a působil za vlády judského krále Uzijáše a
izraelského Jarobeáma II. v 8. století př. n. l. Počátek jeho
prorocké činnosti lze datovat rokem 765 př. n. l. Přestože
pocházel z Judska, jeho prorocká a kazatelská činnost se
soustřeďovala na Severní Izrael. V Ámosových proroctvích
poprvé nachází zásadní místo sociální otázka a kritika
sociální nespravedlnosti. Byl prodchnut duchem lásky k těm
nejvíce utlačovaným a ponižovaným, kteří nenalézali nikde
zastání. Burcoval svědomí tehdejší společnosti a nastavoval
zrcadlo všem zlořádům, hříchům a pokleskům, které byly v
tehdejším Samaří na denním pořádku. Ámosovo pranýřování
svévole bohatých, utiskujících chudé a bezbranné, z něj dělá
proroka, jehož odkaz je stále aktuální a má co říci každému
z nás.
Ámos
měl za to, že Bůh nedal lidem bohatství proto, aby je za každou
cenu množili, ale proto, aby z něj mohli stále štědřeji
poskytovat pomoc chudým a hladovým a konat dobré skutky, a tak
naplňovat vůli Boží.
Autor
je rabín, žije v Izraeli.